iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Tuesday 10 August 2010

Pulau Redang..... wonderful island




Pulau Redang... destinasi yang sentiasa menjadi pilihan pengunjung untuk ke Terengganu. Tarikannya bagaikan magnet bukan sahaja menggamit pelancong tempatan malah antarabangsa. Sebaik sampai di jeti Merang untuk menaiki bot, telah timbul rasa teruja yang menceritakan bahawa Pulau Redang memang benar-benar cantik, kata orang indah khabar indahlah rupa.


Untuk ke sana kita boleh menaiki bot samada dari jeti Merang ataupun menggunakan feri dari Kuala Terengganu. setelah sampai di sana keindahan pasir pantai yang memutih pastinya memukau mata anda. Sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata.

Pulau Redang mempunyai dua pantai yang mempersonakan iaitu pantai Pasir Panjang yang juga terletak banyak chalet dan resort di sini serta pantai Teluk Dalam Kecil.


Apa yang menarik, pelbagai aktivitiviti boleh dilakukan di sini. Antara yang paling menyeronokkan adalah 'snorkeling' sambil menikmati keindahan alam bawah laut yang jauh berbeza dengan dengan alam daratan. Pelbagai spesis ikan dan karang yang berwarna warni membuatkan anda lupa di mana destinasi anda. Anda tak perlu bimbang aktiviti dibekalkan dengan jaket keselamatan serta di pantau oleh jurulatih yang berpengalaman.


Taman Laut Pulau Redang

Satu lagi daya tarikan utama ke Pulau Redang. Dengan dikelilingi 9 buah pulau kecil, dunia bawah laut Pulau redang antara yang tercantik di dunia. Spesis karangnya dikatakan antara yang tertua didunia. Di antara spesis yang terdapat di sini adalah sea squirts, sea fan dan nudibranch coral.


Setiap hari taman laut ini dipenuhi pengunjung di mana para pengunjung dapat menikmati keindahan alam bawah laut dengan bersnokling. Tak payah pergi jauh ke tengah. Dengan jarak 5 hingga 10 meter dari gigi air anda sudah dapat menikmati syurga di bawah air. Jika bernasib baik anda akan melihat 'kerapu gergasi' yang menjadi penghuni taman ini sejak sekian lama.

Rancanglah percutian anda ke Pulau Redang. Orang dari seluruh pelusuk dunia sudah sampai di sini, anda bila lagi. Tempahan awal adalah lebih baik dan rebutlah peluang pada MATTA Fair setiap tahun untuk mendapatkan harga yang terbaik.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog