iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Friday 3 January 2014

Cerita Rakyat Terengganu: Lagenda Cik Peh Cik Neh

gambar: legasisuatuinspirasi.blogspot.com 


Cerita darihal Cik Peh Cik Neh bukan sahaja telah diceritakan oleh penduduk setempat sahaja di mana ianya berlaku, iaitu di Kampung Nibung, Kuala Terengganu malahan cerita ini turut menjadi lagenda kepada penduduk dari tempat-tempat lain di sekitar Kuala Terengganu. Cik Peh digambarkan sebagai orang yang kebal dan tidak lut oleh senjata dan matinya adalah akibat difitnah. Cik Peh menurut ceritanya adalah seorang pendekar yang telah berkhidmat sebagai hulubalang Raja disuatu ketika dahulu. Akibat ada dikalangan orang Istana yang cemburukan nya, maka orang-orang tersebut telah memfitnah Cik Peh kepada Raja (tidak dapat dipastlikan zaman perintahan Sultan yang mana yang telah menghukum Cik Peh).

Menurut ceritanya lagi, Haji Mat Salleh bersama-sama dengan empat puluh Budak Raja telah diperintahkan untuk menangkap serta menjalankan hukuman bunuh tersebut. Haji Mat Salleh sebenarnya merupakan seorang yang handal bersilat dan adik seguru dengan Cik Peh serta kawan baik kepada Cik Peh dan hanya berbuat demikian atas perintah Raja. Haji Mat Salleh memikir panjang cara-caranya bagaimana beliau handak menangkap Cik Peh agar dapat menjalankan perintah itu. Beliau kemudiannya telah mengambil segulung tali pengikat kerbau bersama dengannya dan terus pergi untuk berjumpa dengan Cik Peh.

Apabila Cik Peh ternampak akan Haji Mat Salleh, beliau terus menanyakan Haji Mat Salleh akan tujuannya hendak kemana. Haji Mat Salleh menjawab mengatakan bahawa beliau sedang mencarikan lembu beliau yang telah hilang. Cik Peh kemudiannya telah memanjat pohon kelapa untuk mengambil buah kelapa buat diminum bersama dengan Haji Mat Salleh (kerana pada zaman dahulu masih tiada kopi untuk dihidangkan untuk tetamu). Sambil minum, Haji Mat Salleh mengintai budak-budak Raja yang ketika itu bersembunyi berhampiran dengan kawasan itu. Sesudah minum. Haji Mat Salleh meminta diri untuk meyambung pekerjaannya mencari lembunya yang konon-kononnya telah hilang itu.

Bilamana Cik Peh menghulur tangannya untuk bersalaman dengan Haji Mat Salleh sahaja, Haji Mat Salleh terus menyambar tangan Cik Peh untuk menangkapnya, Sambil bergelut untuk beberapa ketika, budak-budak Raja yang bersembunyi itu telah datang menerkam untuk menangkap Cik Peh. Cik Peh telah ditangkap kerana bilangan yang datang secara tiba-tiba itu terlalu ramai. Cik Peh telah dipenjarakan dalam penjara kurungan untuk dipersembahkan kepada Raja. Selama tempoh kurungan, Cik Peh tidak makan atau minum dan banyak menitiskan air mata kerana terlalu sedih akan perbuatan adik segurunya yang telah sampai hati menangkapnya.

Mengikut ceritanya lagi, hukuman ke atas Cik Peh telah dijalankan di Tanjung Batu Satu. Haji Mat Salleh yang diperintahkan untuk menjalankan hukuman mati ke atas Cik Peh itu tidak dapat membunuh Cik Peh samada dengan cara menembak, menikam atau pun menetak Cik Peh dengan senjata tajam. Kerana sakit hati akan perbuatan Haji Mat Salleh tidak memberi dia makanan atau minuman dan melihat akan kesungguhan Haji Mat Salleh hendak membunuhnya maka akhirnya Cik Peh telah memberitahu rahsia serta cara-cara kalau hendak membunuhnya iaitu dengan cara menyula dengan hujung daun nipah yang tajam. Apabila diperlakukan sebagaimana cara yang telah diberitahu tadi maka dengan izin Allah s.w.t. barulah Cik Peh berjaya dibunuh. Selepas itu jenazahnya telah disemadikan di Kubur Besar, Jalan Panji Alam.

Satu kejadian aneh yang diceritakan oleh penduduk setempat ialah batu nesan Cik Peh hidup dan kian membesar dari masa ke semasa. Sebab penduduk tersebut memanggilnya Kubur Cik Peh Cik Neh adalah kerana adik Cik Peh iaitu Cik Neh turut ditanam berdekatan dengan kubur Cik Peh. Pada dahulunya pernah terdapat alur dimana air jernih tidak berhenti mengalir melalui kubur tersebut. Ada pendapat yang mengatakon bahawa air tersebut telah datang dari sebuah bukit kecil (yang kini sudah diratakan) yang berhampiran dengan tempat perkuburannya.










SUMBER CERITA DIPEROLEHI DARIPADA:

Haji Musa Bin Abdullah (Haji Musa)
- Kg, Kubur Kecil, Panji Alam

Syeikh Hussein Bin Syeikh Puteh (Pak Syeikh)
- Kg. Nibong Atas

Haji Ali Bin Mat
- Kubur Besar, Kg. Nibong


sumber: http://www.trg3m.com

1 comment:

ljgbajhkjgnagf said...

Tumpang tanya cik peh cik neh ni laki atau perempuan

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog