#kuliahbisnes Bagaimana Memenangi Pasaran
Menurut Philip Kotler, pakar pemasaran moden, beberaoa perkara perlu diambil kira dalam memenangi pasaran yang semakin mencabar, antaranya:
- Melalui perkhdmatan yang TERBAIK
Lihat perkembangan restoran makanan segera seperti KFC, Kenny Rogers dan McD yang berkembang pesat seluruh dunia dan menyediakan perkhidmatan yang terbaik yang boleh diterima ramai orang di seluruh dunia. Ia suatu yang nampak sukar tapi berjaya menembusi cabaran pelbagai budaya dan gaya hidup manusia di dunia
- Harga yang lebih MURAH
Lihat pasaran pasaraya besar seperti Mydin, GIANT, Tesco dan sebagainya yang sentiasa mencari peluang untuk menjual barang dengan lebih murahdemi menawan hati pelanggan. Yang terbaik adalah MURAH + KUALITI..
- Pasaran yang lebih BESAR
Meneroka pasaran yang lebih besar dan luas sebagaimana AIRASIA yang meneroka pasaran dengan LEBIH MURAH dan LUAS ke serata dunia. Begitu rangkaian 11 Eleven yang telah mula menawan bandar kecil dengan perkhidmatan runcit 24 jam dan ianya diterima ramai walaupun barangan sedikit mahal.
- Melalui ADAPTASI dan PENGKHUSUSAN
Sebagaimana FEDEX iaitu antara peneraju penghantar barangan ke seluruh dunia dengan pelbagai inovasi demi mencapai hasrat pelanggan. Begitu juga dengan perkhidmatan LAZADA yang menjual pelbagai barangan secara dalam talian yang turut meperkenalkan perkhidmatan 'Ninja Van' sebagai sokongan kepada perkhidmatan penghantaran barangan mereka selain agensi penghantar barangan yang lain.
- Pembaikan produk yang BERTERUSAN
Ia mungkin sedikit mahal, tetapi ada yang tidak kisah asalkan mencapai kualiti yang dikehendaki seperti FERRARI walaupun mahal tetap ada pelanggan tersendiri. Begitu juga jenama Jam Mewah, yang walaupun ianya mahal kadang sampai tak masuk akal harganya sebagai sebuah jam, tetapi ia memenuhi mereka yang mahukan prestij dan ekslusif.
- Inovasi Produk
Inilah anatara faktor yang perlu dititik beratkan oleh usahawan supaya ianya dapat berkembang dan mengikut peredaran zaman seperti pemasaran, pembungkusan, khidmat pelanggan dan lain-lain. Mungin produk kita sama dengan orang lain, tetapi dengan sedikit inovasi ia boleh mendahului pasaran sebagaimana NESCAFE dan MILO yang tetap mendahului pasaran kop dan coklat walaupun wujud pelbagai agi produk seumpamanya.
#kuliahbisnes
#setiupost
Comments