iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Monday 29 July 2013

Taman Tropika Tasik Kenyir masuki fasa akhir



Oleh; Esah Abdullah

Terdapat 1,500 pokok melibatkan 112 spesies pokok buah-buahan termasuk yang jarang ditemui (nadir) ditanam di Pulau Tekak Besar dan Pulau Sungai Tekak di Tasik Kenyir.

Penolong Pengurus KIH Jabatan Pelancongan dan Pembangunan Tasik Kenyir, Encik Adnan Awang Sulong berkata, kedua-dua pulau tersebut dijadikan kawasan penanaman pokok buah-buahan nadir serta pusat penyelidikan dan juga mendidikan. 

“Projek berkenaan telah dilaksanakan sejak 2008 itu kini telah memasuki fasa terakhir sebelum dibuka kepada orang ramai,” katanya.

Katanya, secara keseluruhan Taman Tropika itu berkeluasan tujuh hektar mendapat tenaga kepakaran daripada pihak Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) sebagai konsultan dan pelaksana projek tersebut.

Katanya, menyedari kepentingan generasi spesies buah-buahan tersebut perlu dikekalkan lalu Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) dan Mardi mengorak langkah mengumpul spesies buah-buah nadir bagi tujuan mengelak kepupusan.

Menurutnya, terdapat sesetengah spesies pokok buah-buah nadir itu hanya boleh dikenali dan ditemui oleh pakar barulah diketahui bahawa buahnya boleh dimakan mahupun tidak.

Antara pokok buah-buahan nadir yang terdapat di pulau berkenaan ialah buah ajaib, mahkota dewa, buah Melaka, buah pokok arang dan kedondong.
 

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog