iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Tuesday 12 August 2014

Mee Bawah Jambatan Bandar Jerteh... memang 'legend'



Mee Pak Jusoh atau Mee Bawah Jambatan di Bandar Jerteh adalah Mee tradisi bagi orang Jerteh. Memang sedap dan membuatkan kita sentiasa teringat keenakan kuah mee yang diperisakan dengan air daging ini.

Walaupun keadaannya kedainya ringkas dan kadang-kadang airnya hanya ais kosong atau teh 'o' ais sahaja disediakan. Namun ia tetap menjadi tumpuan pengunjung setia mee yang mungkin telah dinikmati oleh sesetengah pelanggan sejak zaman kanak-kanak lagi.

Cara membuatnya adalah ringkas dengan menggunakan airrebusan  daging bersama sayuran sawi dan kobis segar serta sedikit cili padi. Tetapi ia memberi rasa yang cukup enak. Memang berpeluh ...

Pengunjung sentiasa bersilih ganti daripada pelbagai golongan pelanggan. Malah ramai juga warga Jerteh yang tinggal diluar pasti berkunjung semula apabila pulang ke kampung.


Penangan Mee Bawah Jambatan Jerteh memang hebat. Apakah ia boleh bertahan lagi untuk beberapa dekad?.. di harap ianya dapat diwarisi oleh generasi baru keluarga Pak Jusoh mungkin dengan sedikit sentuhan baru pada dekorasi kedai dan juga pilihan menu yang ditawarkan selain Mee yang 'power'.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog