iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Monday 7 April 2014

Sejarah Setiu: Kampung Payang kini jadi lautan.

Abdul Rahman menunjukan laluan bot untuk ke Kampung Payang suatu ketika dahulu.

Oleh: Aminudin Ismail.

RAMAI yang tahu Kampung Payang yang terletak berhampiran Kampung Fikri, Daerah Setiu tetapi tidak ramai yang tahu di mana kedudukan sebenar Kampung Payang itu kerana sebahagian kampung itu kini menjadi lautan akibat fenomena alam iaitu hakisan laut akibat ombak membadai pantai.

Semalam wartawan Teganukita ke Kampung Kuala Setiu, Setiu untuk berjumpa dengan seorang orang lama di kampung itu bagi menyingkap kembali kisah Kampung Payang  yang pernah menjadi nadi bagi daerah Setiu suatu ketika dahulu itu.


Abdul Rahman Ismail, bekas Penghulu Kampung Kuala Setiu yang kini berusia 82 tahun itu masih lagi sihat dan mampu mengingati peristiwa lama dengan baik termasuklah beberapa perkara tentang Kampung Payang.

Beliau yang pernah berkahwin dengan penduduk Kampung Payang itu, berkata ibubapa penduduk Kampung Fikri sekarang ini adalah kebanyakannya berasal dari Kampung Payang dan mereka berpindah setelah mendapat tanah lot yang diberi kerajaan.

“Masa itu Ibrahim Fikri (Datuk Ibrahim Fikri, bekas Menteri Besar, Terengganu) memberi tanah kepada penduduk Kampung Payang supaya berpindah ke Kampung Fikri ini iaitu sebanyak satu ekar seorang pada tahun 1962.

“Kampung ini juga diberi nama Kampung Fikri sempena nama Ibrahim Fikri dan dia sendiri yang datang merasmikan pemberian tanah lot ini dan menyumbang papan dan kayu untuk pembinaan rumah di kawasan tanah lot itu,” katanya yang pernah menjadi penghulu pada tahun 1978 sehingga 1998 itu.

Abdul Rahman yang lebih mesra dengan panggilan Pok Man itu, berkata antara bangunan kerajaan yang terdapat di Kampung Payang ketika itu ialah bangunan mahkamah, pejabat kastam, Polis dan sebuah sekolah rendah ketika pemerintahan Inggeris dahulu.

“Di Kampung Payang ini juga menjadi persingahan peniaga-peniaga untuk menghantar barangan perniagaan mereka di daerah Setiu dan Besut ketika itu. Terdapat lebih 600 buah rumah di Kampung Payang ketika itu.” katanya yang pernah berjalan kaki pulang dari Kuala Terengganu ke Kampung Payang, Setiu pada masa dahulu itu.

Kini Kampung Payang hanya tinggal nama dan nama itu diabadikan sebagai nama jalan di Kampung Fikri dan sejarah ini tentunya menjadi kenangan indah bagi Pok Man yang pernah bermain di Kampung Payang suatu ketika dahulu yang kini menjadi lautan.

@teganukita

1 comment:

Anonymous said...

Datuk saya Abd Ghani bin latif juga penduduk asal kg payang,bnyk kisah2 menarik yg sy dgr darinya,termasuk kisah zaman jepun di kg payang. Alhamdulillah datuk sy msih lg hidup dan ingat cerita n pengalamannya..

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog