iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Saturday 3 December 2011

Pasar Batu Enam... kuih muih tradisi rakyat Terengganu menjadi jualan di sini

Warisan tradisi rakyat Terengganu banyak di sini
Pasar Batu Enam sememangnya terkenal dengan jualan pelbagai kuih-muih tradisional Terengganu. Di pasar ini masih terdapat banyak lagi kuih-muih tradisi yang kini kian pupus ditelan masa ataupun kian dilupakan generasi kini.
macam-macam ada untuk dibawa pulang

Kebanyakan kuih-muih disini dibuat untuk jualan tengahari dan waktu petang. Anda boleh mencuba rojak kateh, kuih akok, penganan, koleh lemak, koleh kacang, rojak betik, bepang, akok berlauk dan bermacam-macam lagi. Harganya pun berpatutan.

Dengan citarasa tradisi ia menjadi warisan berharga budaya hidup rakyat  Terengganu. Dan apa yang istimewa di sini 90% penjual adalah wanita @ kaum ibu. Ini menunjukkan kaum wanita juga berperanan membantu  menggiatkan ekonomi setempat dan membantu meningkatkan pendapatan seisi keluarga.
Pelbagai jenis kuih muih yang menyelerakan selera anda

Dengan kemudahan pasar yang lebih bersih, selesa serta pengudaraan yang baik mampu menarik lebih ramai pengunjung ke sini untuk menikmati juadah istimewa rakyat Terengganu.

Lokasinya yang terletak di tepi jalan berhampiran bulatan Batu Enam menjadikan ia lokasi yang strategik dan sesuai untuk anda singgah di sini.

Jika pada bulan Ramadhan, akan muncul lebih banyak lagi kuih-muih tradisi yang sukar didapati pada bulan lain.

Jangan lepaskan peluang anda untuk mencuba sendiri kuih-muih disini yang pelbagai jenis. Rambang mata untuk memilihnya. Apapun anda pasti puas hati kerana harganya berpatutan.
Kuih talam, koleh lemak, koleh kacang ada di sini... memang sedap

Jom kita ke Pasar Batu Enam dan kita sokong warisan tradisi rakyat Terengganu!!

1 comment:

nash said...

Lokasi wajib aku singgah kalu balik kampung... jangan lupa kuih bom... kuih serunai... rojak keling... laksa ganu.. kuih lipat.. dll...

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog