iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Sunday 7 April 2013

Makan 'LOCONG' waktu petang...di Kuala Terengganu

Inilah LOCONG yang enak

Nak minum petang di Kuala Terengganu? banyak tempat boleh menjadi pilihan anda. Tempat yang menjadi pilihan blogger biasa-biasa sahaja, warung bawah pokok kayu tetapi menyajikan banyak sekali pilihan makanan. Apatah lagi jenis kuih-muih yang jarang di jumpai.

Memang sedap

Di antara kuih yang menjadi pilihan adalah 'LOCONG' bukan 'pocong'. Menurut tuan punya kedai sedap dan laris kuih ni. Ianya dimakan dengan sedikit santan. Ia sememangnya paling laris terutama bulan Ramadhan. Apabila dicuba memang enak sekali dengan rasa sedikit aroma nangka, ia membangkitkan selera.

Banyak kuih tradisi Terengganu di sini

Turut menjadi pilihan petang adalah 'karipap 4 segi' atau karipap petak, ada yang memanggilnya 'pora' (kalau tak kena tolong betulkan) dengan berlaukkan inti karipap dan daging memang enak dimakan. Di tambah dengan kek coklat kukus kecil yang comel. Airnya pula adalah cendol bersantan yang enak sekali bagi menghilangkan dahaga.

keropok gotel @ keropok lekor

Manakala menu wajib adalah makanan asasi orang Terengganu iaitu 'keropok gotel' atau keropok lekor yang digoreng. Kira lengkaplah menu makan petang ini dengan teduhan dan bayu petang memang seronok sambil berbual bertanya khabar dengan teman blogger seorang jurufoto, videografer, designer dan macam-macam kerja lagi iaitu Saudara Azizi Embong. Banyak sekali isu yang disembang petang ini.

Suasana yang santai

Lokasi warung ini adalah di jalan Sultan Omar berhadapan dengan Kolej PTPL Kuala Terengganu, berhampiran dengan SK Sultan Sulaiman 1 dan pejabat Yayasan Pembangunan Keluarga Negeri Terengganu.

Jika datang datang Terengganu, anda patut mencuba gerai-gerai atau warung-warung yang menyediakan juadah petang yang enak dan kuih tradisi Terengganu.

Inilah Terengganu, negeri yang penuh tradisi, negeri cantik, budaya menarik dan orang baik.

2 comments:

Anonymous said...

Nama kuih tu ghopa bkn pora=]

terengganulegend said...

haha Tq atas pembetulan..kita biasa panggil karipap segi hehe

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog