iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Tuesday 1 May 2012

Kadar Gaji Minimum Swasta Di tetapkan RM900

semalam 30 APril sempenan Hari Pekerja, Perdana Menteri Malaysia telah mengumumlan kadar gaji minimum bagi sektor swasta di mana ia ditetapkan pada kadar RM900 bagi semenanjung dan RM800 bagi sabah/ sarawak/labuan. Dan kalau di kira mengikut jam, kadar minimum adalah RM4.33 satu jam semenanjung dan RM3.85 satu jam.


Ia akan di laksanakan dalam tempoh 6 bulan hingga setahun dari tarikh di wartakan bagi memberi peluang kepada majikan kecil menyesuaikan kadar gaji di syarikat masing-masing.


Walaubagaimanapun kadar gaji ini tidak termasuk bagi perkhidmatan domestik seperti pembantu rumah, tukang kebun dan pemandu.


Kadar yang ditetapkan ini adalah satu kadar bagi semua sektor dan ianya sama samada pekerja tempatan mahupun pekerja asing.


Bagi pekerja kontrak dan sambilan juga tertakluk kepada arahan ini walaupun mereka dibayar mengiku jam bekerja masing-masing.


Jika berlaku pengingkaran , bagi kesalahan pertama boleh didenda RM10,000 setiap pekerja , jika ingkar: RM1000 setiap pekerja sehari. Bagi kesalahan kedua dan seterusnya, maksimum RM20,000 atau penjara maksimum 5 tahun atau kedua-duanya sekali.


Kadar gaji minum ini akan disemak setiap dua tahun.


Bagi blogger, pengumuman ini adalah satu rahmat bagi pekerja yang purata gaji mereka jika di Setiu ini di tempat blogger adalah sekitar RM550 hingga RM600 sebulan. Namun bagi majikan ia adalah satu cabaran yang besar di mana kenaikan kadar upah sebanyak 64% adalah suatu yang cukup besar. 


Ada kemungkinan pengambilan pekerja akan dihadkan atau pekerja sambilan atau kontrak akan digunapakai bagi menyerap kos kenaikan upah ini.


Jika tidak dibuat demikian, harga perkhidmatan mahupun barangan akan meningkat dan pelanggan terpaksa menanggung kos ini dan mengakibatkan dayasaing dalam perniagaan akan menjadi ketat dan sukar.


Dan diantara perkara yang paling membimbangkan adalah, mereka yang berkelulusan rendah mungkin akan sedikit sukar mendapatkan pekerjaan jika mereka tidak mempunyai kemahiran tertentu. Pihak majikan terpaksa berfikir dan memilih pekerja yang mempunyai pelbagai kemahiran serentak @ multi skilling atau tasking bagi memenuhi keperluan gaji minimum ini.


Selalunya mereka yang berkelulusan Diploma atau mempunyai sijil kemahiran di tawarkan gaji permulaan minima RM900, melainkan mereka telah mempunyai pengalaman dan kemahiran yang bersesuaian.


sumber: Berita Harian selasa 1 Mei 2012

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog