iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Tuesday 22 May 2012

LATA CHAKAH, Setiu, indah bagai anak dara desa yang belum diusik.

Keindahan dan keunikan alam semulajadi di Lata Chakah, Setiu
Kali ini destinasi pilihan blogger adalah LATA CHAKAH, Setiu, Terengganu. Orang tempatan memanggilnya 'Lata Sawa'. Mengapa dipanggil sedemikian, masih menjadi tandatanya.
Memang cantik dan setaraf dengan destinasi perkelahan Sekayu mahupun Lata Tembakah
Apapun ianya memang cantik dan indah dan belum tercemar oleh kemajuan. Kata orang cantik bagai anak dara desa yang belum diusik . Bagi warga tempatan ia sememangnya sudah dikenali tetapi bagi mereka yang diluar daerah Setiu, ia memang belum popular . 

Kawasan Lata Chakah ini telah dilengkapi dengan kemudahan asas oleh pihak berkuasa tempatan dan sentiasa dijaga dengan baik. Cuma promosi atau hebahan untuk mempopularkan tempat ini sahaj masih belum cukup meluas.

Ia boleh menjadi destinasi perkelahan hujung minggu untuk keluarga setaraf dengan destinasi popular lain seperti Lata Tembakah, Sekayu mahupun Lata Belantan.

Dengan air yang jernih dengan landskap berbatu semulajadi memang ia memukau sesiapa sahaja yang hadir di sini.
Kanak-kanak yang paling gembira dapat mandi manda di sini

Lokasinya yang mudah dilalui dengan prasarana yang baik dengan jalan bertar hingga ke tebing. Ia terletak di jalan menuju ke Hulu Seladang jika anda dari Bandar Permaisuri, selepas jambatan belok kiri. Dan jika anda dari Jerteh, belok kanan menuju ke SK Kg Buluh dan jaraknya kira-kira 13 km dari simpang di Bandar Permaisuri.

Jika anda melalui jalan ini pada musim buah-buahan iaitu pada Julai hingga September setiap tahun, kelihatan banyak sekali buah durian di sepanjang jalan ini kerana ia adalah kawasan yang kaya dan banyak dengan dusun buah-buahan.
Airnya yang jernih dan deruan yang mengasyikkan

Apa kata anda merancang untuk ke sini pada hujung minggu atau cuti sekolah bersama keluarga dan anak-anak. Tentu ia menjadi percutan yang menyeronokkan Apa pun keselamatan dan pengawasan anak-anak perlu di ambil perhatian.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog