iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Thursday 6 December 2012

Satu Daerah Satu Muzium


Satu daerah satu muzium

Perbadanan Muzium Negeri bercadang mewujudkan sebuah muzium di setiap daerah pada masa akan datang sebagai gedung mengekal dan mengetengahkan khazanah warisan setempat.

Pengarahnya,Haji Mohd Yusof Abdullah berkata, pada masa ini pihaknya telah mewujudkan dua buah muzium daerah iaitu di Dungun sejak beberapa tahun lalu dan terbaru di Kemaman, Julai lalu.

“Langkah ini juga mampu menambahkan daya tarikan pelancong di setiap daerah di Terengganu yang tentunya mempunyai keunikan tersendiri di samping memudahkan mereka mengenali latar belakang setiap kawasan yang dilawati.

 “Saya pasti ramai yang tidak mengetahui tentang sejarah daerah tempat mereka lawati dan kita berharap muzium ini dapat membantu,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Mohd Yusof berkata, jabatan itu mengambil pendekatan mencari, mengubah suai dan menggunakan bangunan lama berbanding membina sebuah bangunan baru dalam usaha mewujudkan muzium berkenaan.

Katanya, perkara itu bagi memberi nilai tambah kepada pengekalan bangunan lama yang kebanyakannya mempunyai nilai dan sejarahnya tersendiri.

Sebagai contoh katanya, sebuah bangunan dua tingkat yang merupakan bekas ibu pejabat bijih besi yang dibeli oleh Malayan Banking satu ketika dahulu telah dijadikan sebagai Muzium Daerah Kemaman.

“Bangunan berharga RM1 juta itu kita beli daripada Malayan Banking untuk dijadikan muzium yang akan menempatkan gambar tokoh-tokoh ternama negeri ini selain menceritakan tentang sejarah daerah ini.

“Muzium yang terletak di bandar Cukai itu mula dibuka kepada orang ramai sejak Julai lalu dan majlis perasmian dijangka disempurnakan Menteri Besar dalam masa terdekat ini,” katanya.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan, pihaknya akan menganjurkan lebih banyak pameran serta aktiviti di sekitar kawasan tersebut bagi mempromosikan muzium daerah berkenaan.

“Sebelum ini, kita telah mewujudkan sebuah muzium di daerah Dungun dan ketika ini jumlah pengunjung semakin bertambah. Jadi, kita yakin muzium daerah Kemaman ini juga akan mendapat sambutan sama,” katanya.

“Kita juga akan mengadakan aktiviti di sekitar kawasan muzium itu bagi mempromosikan tempat sejarah berkenaan kepada umum,” jelasnya.



No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog