Hadis Jassasah dan tanda akhir zaman
ilustrasi jassasah |
Hadith Jassasah. (Dajjal)
Aku adalah antara mereka yang mula-mula berhijrah. Aku telah diceraikan oleh suamiku dengan talak tiga, dan aku tidak mempunyai tempat tinggal atau nafkah daripada suamiku. Maka aku mengadu hal itu kepada Rasulullah ﷺ. Baginda bersabda:
"Kamu tidak berhak mendapat tempat tinggal atau nafkah."
Baginda memerintahkan aku supaya menjalani tempoh iddah di rumah Abdullah bin Ummi Maktum (seorang buta), lalu aku melakukannya.
Setelah tamat iddahku, aku mendengar seruan: "Solat berjemaah, solat berjemaah."
Maka aku pun pergi ke masjid, lalu aku solat bersama Rasulullah ﷺ. Baginda duduk di atas mimbar sambil ketawa. Baginda bersabda:
"Adakah kamu tahu mengapa aku panggil kamu semua?"
Para sahabat berkata: "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui."
Baginda bersabda:
"Demi Allah, aku tidak memanggil kamu kerana sesuatu yang menakutkan, dan bukan kerana sesuatu yang menggembirakan, tetapi kerana Tamim ad-Dari – yang dahulunya seorang Nasrani lalu dia memeluk Islam – telah datang memberitahuku satu berita yang bersesuaian dengan apa yang telah aku ceritakan kepada kamu tentang al-Masih ad-Dajjal."
Tamim menceritakan:
Beliau belayar dengan tiga puluh orang dari kabilah Lakhm dan Judzam, lalu ombak menghempas mereka selama sebulan di lautan, hingga mereka tiba di sebuah pulau ketika matahari hampir terbenam.
Mereka turun dan masuk ke pulau itu. Mereka bertemu seekor makhluk yang berbulu lebat sehingga mereka tidak dapat membezakan mana depan dan belakangnya. Mereka bertanya:
"Celaka engkau! Apakah engkau?"
Makhluk itu menjawab: "Aku adalah al-Jassasah. Pergilah kamu kepada lelaki yang berada di dalam biara, kerana dia amat merindui berita daripada kamu."
Mereka pun bergegas menemui lelaki itu. Mereka dapati dia seorang yang tubuhnya besar, kedua tangannya dirantai pada lehernya, di antara lutut dan tumitnya dirantai dengan besi yang kuat. Mereka bertanya:
"Celaka engkau! Siapakah engkau?"
Dia menjawab: "Kamu semua sudah mendengar berita aku, sekarang beritahu aku siapa kamu."
Mereka pun menceritakan bahawa mereka adalah kaum Arab yang belayar, lalu badai membawa mereka ke pulau itu. Dia mula bertanya:
"Beritahu aku tentang pokok-pokok tamar di Baisan, adakah ia masih berbuah?"
Mereka menjawab: "Ya, ia berbuah."
Dia berkata: "Akan datang suatu masa ia tidak lagi berbuah."
"Beritahu aku tentang Tasik Tiberias (Laut Galilea), adakah masih ada air di situ?"
Mereka menjawab: "Ya, airnya banyak."
Dia berkata: "Akan datang suatu masa ia akan kering."
"Beritahu aku tentang mata air Zughar, adakah masih ada air, dan adakah penduduknya bercucuk tanam dengan air itu?"
Mereka menjawab: "Ya, airnya banyak dan mereka bercucuk tanam dengan airnya."
Dia berkata: "Akan datang suatu masa ia akan kering."
"Beritahu aku tentang Nabi yang ummi (tidak boleh membaca dan menulis), apakah dia sudah keluar?"
Mereka menjawab: "Ya, dia telah keluar dari Mekah dan menetap di Yathrib."
Dia bertanya: "Adakah bangsa Arab memeranginya?"
Mereka menjawab: "Ya."
Dia bertanya lagi: "Apakah yang dia lakukan terhadap mereka?"
Mereka berkata: "Dia telah mengalahkan mereka, dan mereka mentaati baginda."
Dia berkata: "Itulah yang terbaik bagi mereka – untuk mentaatinya."
Kemudian dia berkata:
"Ketahuilah, akulah al-Masih ad-Dajjal. Tidak lama lagi aku akan diizinkan untuk keluar. Aku akan berjalan di muka bumi dan tidak akan meninggalkan satu pun negeri melainkan aku akan memasukinya dalam masa empat puluh malam, kecuali Mekah dan Taibah (Madinah). Kedua-duanya diharamkan ke atasku. Setiap pintu masuknya dijaga oleh para malaikat yang menghunus pedang."
Rasulullah ﷺ kemudian menghentak tongkatnya ke mimbar sambil bersabda:
"Inilah Taibah! Inilah Taibah! Inilah Taibah!"
Baginda menegaskan bahawa apa yang diceritakan Tamim selari dengan apa yang baginda khabarkan tentang Dajjal.
Kemudian baginda menunjuk ke arah timur dan bersabda:
"Sesungguhnya dia berada di arah timur... di arah timur... di arah timur."
Riwayat Imam Muslim.
صحيح مسلم
2942
Huraian tanda-tanda yang disebut Dajjal dalam hadis al-Jassasah dan kemungkinan kaitannya dengan zaman sekarang (mengikut ulama):
1. Tamar Baisan
Baisan ialah sebuah kawasan yang terletak di utara Palestin (sekarang dikenali sebagai Beit She’an).
Dajjal bertanya:
"Adakah tamar Baisan masih berbuah?"
Dan apabila diberitahu masih berbuah, dia berkata:
"Akan tiba suatu masa ia tidak lagi berbuah."
Huraian ulama:
Ini adalah salah satu tanda semakin hampirnya keluarnya Dajjal.
Sebahagian pengkaji menyatakan bahawa kawasan ini pada zaman moden memang mengalami penurunan hasil tamar dan sebahagian ladang tamarnya sudah tidak subur seperti dahulu.
Ulama berkata tanda ini mungkin sudah berlaku atau sedang berlaku.
2. Tasik Tiberias (Laut Galilea)
Tasik ini ialah tasik air tawar yang besar di Palestin.
Dajjal bertanya:
"Adakah ia masih ada airnya?"
Dan apabila diberitahu airnya banyak, dia berkata:
"Akan tiba suatu masa ia akan kering."
Huraian ulama:
Laut Galilea adalah sumber utama air minuman bagi penduduk Israel.
Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, paras airnya banyak menurun akibat cuaca panas, penggunaan berlebihan, dan kemarau.
Namun projek penyahgaraman air laut dan pemindahan air telah mengekalkan paras airnya.
Ramai ulama berpendapat pengeringan penuh tasik ini belum berlaku, dan ini adalah salah satu tanda besar semakin dekatnya keluarnya Dajjal.
3. Mata Air Zughar (Ain Zughur)
Zughar ialah sebuah kawasan di selatan Laut Mati, berhampiran Jordan.
Dajjal bertanya:
"Adakah mata air itu masih ada air dan adakah penduduknya bercucuk tanam dengan airnya?"
Mereka menjawab ya, dan Dajjal berkata:
"Akan tiba suatu masa ia akan kering."
Huraian ulama:
Mata air ini terkenal sejak zaman dahulu, airnya digunakan untuk minum dan bercucuk tanam.
Kini kawasan tersebut semakin kering akibat penurunan paras air Laut Mati, dan sebahagian besar kawasan sekitarnya menjadi gurun.
Ini juga dianggap petanda bahawa kita semakin menghampiri zaman keluarnya Dajjal.
Rumusan
Hadis ini menunjukkan bahawa:
Tanda-tanda kebinasaan alam sekitar di kawasan Syam (Palestin, Jordan) adalah antara petanda keluarnya Dajjal.
Belum semua tanda ini berlaku sepenuhnya, khususnya Tasik Tiberias yang belum kering sepenuhnya.
Ini mengingatkan kita bahawa fitnah Dajjal adalah fitnah terbesar, dan kita disunatkan berlindung daripada fitnahnya dalam doa selepas tahiyyat akhir:
“اللَّهُمَّ إني أعوذُ بكَ من عذابِ جهنَّمَ، ومن عذابِ القبرِ، ومن فتنةِ المحيا والمماتِ، ومن شرِّ فتنةِ المسيحِ الدجالِ
Comments