iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Saturday 10 July 2010

Apa dia ni.... khazanah alam

MISAI KUCING



Inilah dia khazanah alam kita yang tak ternilai harganya. Mempunyai nilai tradisi perubatan yang tinggi.

Misai kucing ini dikatakan amat berkhasiat bagi yang mempunyai penyakit darah tinggi, kencing manis serta membantu peredaran darah dalam badan kita.

Bunga dan daun muda boleh dibuat ulam untuk di makan bersama sambal atau budu dan juga boleh dibuat kerabu

MAS COTEK

Manakala Mas Cotek juga turut mempunyai khasiat yang tersendiri di mana telah banyak produk komersil ada di pasaran dalam membantu kita untuk menjadi lebih sihat.

Ia berkhasiat bagi macam-macam penyakit seperti lemah tenaga batin, pemulihan wanita selepas bersalin dan membantu peredaran darah.







KULAT KERING

Ini adalah adalah antara khazanah istimewa hutan semulajadi kita di Terengganu iaitu Kulat Kering yang banyak terdapat di Hutan Simpan Gunung Tebu.

Ia mempunyai keistimewaan yang tersendiri terutama kepada wanita bagi meningkatkan lagi pemuliharaan kewanitaan dan membantu memulihkan wanita lepas bersalin.

Ianya memang diamalkan dikalangan orang asli dan didapati amat mujarab sekali.

Untuk mengetahui lebih lanjut bolehlah menghubungi salah seorang jurupandu alam semulajadi iaitu Saudara Nek Mohd Yunus di talian 019-9359358 yang mahir dengan pelbagai keistimewaan lain khazanah alam di Hutan Simpan Gunung Tebu dan juga herba-herba yang terdapat di sana.

Sayangilah hutan kita. Mulakan dengan tidak membuang sampah merata-rata. Kita ubah sikap kita menjadi kelas dunia supaya pelancongan Terengganu bertaraf dunia.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog