iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Thursday 20 June 2013

Kembara Cuti-Cuti 1 Malaysia 2013 meneroka keunikan Terengganu


 Kembara Cuti-Cuti 1 Malaysia yang dihoskan oleh Gaya Travel Magazine kini meneroka keunikan Negeri Terengganu Darul Iman. Negeri Cantik Budaya Menarik dan orangnya memang baik.

Program bermula dari daerah Kemaman dengan meneroka makanan tradisi 'sata dan otak-otak Wan Aziz, kemudian merasai keunikan Kopitiam Hai Peng yang terkenal di bandar Chukai. Mereka juga dibawa menyaksikan kunang-kunang atau orang Terengganu panggil 'firefly' di Sg Yakyah di Ibok, Kemaman sebelum di bawa ke Monica Bay atau Teluk Mak Nik untuk melihat dan merasai sendiri pengalaman melihat penyu bertelur.

Rombongan juga dibawa ke Kompleks Tg Nurzahirah di Kuala Terengganu sebelum dibawa mencuba keenakan masakan Terengganu di Restoran Kuah Singgang di Cabang Tiga. Pada petangnya aktiviti berkuda di TER Kuala Ibai menjadi pilihan sebelum merasai pengalaman mencandat sotong di perairan Pulau Kapas.

Pada hari ketiga, rombongan dibawa ke daerah paling bongsu iaitu Setiu untuk menikmati keindahan warisan pertukangan Melayu dan keunikan senibina rumah Terengganu di Terrapuri Heritage Village di Kg Mnagkuk Setiu. Kemudian mereka di bawa ke Peladang Setiu Agro Resort, iaitu sebuah resort berkonsepkan agrotourism yang unik dan mempunyai kelainan dalam satu pusat peranginan.
Taklimat oleh Pengurusan Agro Resort

Menu hidangan yang disajikan

Selepas taklimat oleh pihak pengurusan iaitu oleh Ahmad Sanusi selaku Pengurus Resort, rombongan dibawa ke Taman Herba Agro untuk merasai dan mengenal khazanah perubatan Melayu serta merasai sendiri air herba yang berkhasiat di sini. Hidangan petang menanti rombongan dengan keunikan masakan kampung iaitu Pulut Mempelam bersama santan, kerepok lekor, cendawan goreng celup tepung, ubikayu rebus, ubi keledek rebus yang dicecah bersama kelapa dan sambal bilis.
Ubi keledek rebus

keropok lekor goreng

Selesai check in bilik, aktiviti petang menanti iaitu Flying Fox, River Crossing serta berkayak di Tasik Agro dengan bimbingan jurulatih Agro, Nek Yunus M Nor yang berpengalaman.

Memang seronok memerhatikan gelagat 'orang bandar' yang 'masuk kampung'. Rombongan CC1M kali ini adalah terdiri daripada rakan media dari Image Media Network, Singapura, Primeworks, Media Prima, ANTV Indonesia RTM, NTV7, Berita Harian, TV AL Hijrah, MICE Magazine, MY Tourism TV. Juga turut bersama adalah rakan blogger yang 'famaous' iaitu Si Traveller Comel, blogger Marinimz, blogger ruby.com, blogger Emily2u serta hos Gaya Travel Magazine dan Tourism Malaysia.
Sambal bilis untuk di cicah dengan ubi kayu rebus

pulut mangga bersantan

Ikut turut serta adalah agensi pelancongan Amazing Travel & Tours, Leisure Incentive Tour, Ceria TRavel & Tours, Permai Rantau Tour dan IMG Travel & Tour. Mereka ini turut diiringi oleh pasukan PDRM dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia bagi memastikan keselamatan dan kelancaran program.
menu yang menjadi tarikan

peserta rombongan cukup berselera menikmati hidangan

Sebelum pulang ke Kuala Lumpur, rombongan akan di bawa ke Taman Tamadun Islam serta menaiki Bot Cruise untuk ke Pasar Payang sebelum pulang ke ibu kota.

Semoga penganjuran program CC1M ini akan melonjakkan lagi industri pelancongan di negeri Terengganu yang sememangnya unik dan menarik untuk di terokai.
seronok mereka datang ke Setiu, Terengganu


Kehadiran Ketua Penolong Kanan Pentadbir Tanah Setiu, Encik Rusdi Bin Awang dalam Majlis Makan Malam bersama rombongan juga di harap dapat mencetuskan era baru pelancongan di Setiu yang mempunyai banyak sekali produk pelancongan yang unik dan menarik. Banyak cetusan idea dan cadangan semasa makan malam bersama Encik Zulfa- Tourism Malaysia Terengganu serta Encik Shamsul- Gaya Magazine Travel dan rakan rombongan yang lain.

teruja melihat ikan besar

Apa yang ditengok tu?

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog