iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Sunday 2 June 2013

Pelancong ke Malaysia meningkat lebih 25 juta orang



Malaysia mencatatkan pertumbuhan pelancongan menggalakkan tahun lalu dengan peningkatan lebih 25 juta orang dan pendapatan pelancongan meningkat empat peratus kepada RM63 bilion (ASD20.2 bilion) berbanding pada 2011.

Di bawah Program Tranformasi Ekonomi (ETP), sektor pelancongan telah dikenal pasti sebagai salah satu daripada 12 Bidang Utama Ekonomi Negara (NKEA) untuk memacu pertumbuhan ekonomi negara.

Sejak itu, beberapa projek pembangunan pelancongan diwujudkan bagi mencapai sasaran 36 juta pelancong dan RM186 bilion (ASD60 bilion) pendapatan pelancongan menjelang 2020.

Bagi mencapai sasaran tersebut, jenama Acara Utama Malaysia di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan telah diwujudkan untuk berada seiring dengan acara biro global.

Pengurus Besar Acara Utama Malaysia, Tony Nagamaiah berkata, dengan penjenamaan semula yang telah dilakukan sejak setahun lalu, pihaknya yakin acara utama Malaysia mampu mencapai kejayaan lebih besar dalam menjadikan negara destinasi pilihan untuk acara utama di rantau Asia Pasifik.

“Dengan itu, ia dijangka menyumbang RM0.414 bilion (ASD0.134 bilion) kepada Pendapatan Negara Kasar (PNK) dan 8000 peluang pekerjaan sementara menjelang 2020.

“Dengan adanya kemudahan infrastruktur sukan serba lengkap, Malaysia kini telah berpengalaman dan mendapat kepakaran luas untuk menganjur dan menjadi tuan rumah pelbagai jenis acara sukan,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, selepas menjadi tuan rumah acara sukan antarabangsa selama lebih sepuluh tahun, Malaysia kini pastinya telah berjaya menarik perhatian global.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog