iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Saturday 15 June 2013

Peserta BOTR terokai keindahan Tasik Kenyir



Oleh: Aida Abd Rahman

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berharap semua peserta Boat On The Road (BOTR) 2013 dapat menikmati dan memanfaatkan keindahan alam serta khazanah yang bernilai di Tasik Kenyir, Hulu Terenganu, dengan sepuas-puasnya.

 “Pada masa yang sama, saya harap semua peserta selamat di sepanjang perjalanan dan tiba tanpa sebarang perkara tidak diingini di tasik buatan manusia yang menjadi tarikan utama pemancing seluruh dunia itu.

“Selain itu juga, jangan pula membuang sampah seerti plastik, puntung rokok, sisa makanan di merata tempat dan sama-sama menjaga kebersihan alam sekitar,”katanya sebelum melancarkan majlis pelepasan peserta program BOTR 2013 di Sri Pentas TV3 Bandar Utama, Petaling Jaya, pagi tadi.

Menteri Besar turut menampal pelekat acara yang memasuki edisi ke empat penganjuran itu, di sebuah pacuan empat roda peserta. 

Turut hadir, Pengerusi Jawatankasa Pelancongan, Kebudayaan, Penerangan da Komunikasi negeri, Dato’ Mohd Jidin Shafee; Pengarah Eksekutif Operasi Berita dan Editorial Media Prima Bhd Datuk Ahmad A. Talib; Pengarah Eksekutif Operasi Berita dan Editorial Media Prima Bhd Datuk Ahmad A. Talib.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013, Encik Ahmad Fathil Abd Ghani.

Tasik Kenyir sekali lagi akan menjadi tumpuan kaki pancing dari dalam dan luar negara sepanang tiga hari apabila program cabaran memancing Boat On The Road (BOTR) 2013 membuka tirainya hari ini.

BOTR anjuran kerajaan negeri dan Unit Joran Berita Harian itu menyediakan hadiah keseluruhan berjumlah RM73,300 termasuk RM20,000 kepada pemancing yang berjaya menaikkan ikan Arapaima Gigas.

Haji Wan Mat Amin berkata sebagai tuan rumah pihaknya sudah bersedia menanti kehadiran peserta sepanjang acara berlangsung.

Katanya, berdasarkan pengalamanan penganjuran sebelum ini, acara ini berjaya menarik ramai kaki pancing dari dalam dan luar negara sekali gus meningkat jumlah pelancong sempena TMT 2013.

“Peluang yang sama kepada pemancing seperti jua tahun-tahun sebelumnya, di mana mereka ditawarkan ganjaran berjumlah RM20,000 jika berjaya menaikkan ikan Arapaima Giagas yang dipercayai menghuni Tasik Kenyir.

“Penganjuran BOTR ini juga dijangka mampu meningkatkan kehadiran pelancong ke tasik buatan manusia itu,” katanya.





-Teganu Kita

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog