iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Wednesday 23 May 2012

Makanan Tradisional dan peluang di LPT Pantai Timur.


makan ketupat, lemang dan rendang RM11.00


Baru-baru ini semasa menghadiri mesyuarat di Port Dickson, Negeri Sembilan, sempat singgah di R&R Seremban menuju ke selatan tanahair untuk berhenti rehat dan pekena kopi panas.

Apa yang menarik perhatian blogger adalah gerai jualan ketupat dan lemang bersama rendang. Tak payah tunggu hari raya, hari-hari boleh dapat di sini. Ideanya, menu atau juadah tradisional telah melangkah ke satu dimensi yang baru dan kini semua orang boleh merasanya terutama pengunjung atau pelancong yang singgah di sini.

Kalau diambil kira harganya, tidaklah murah, dengan seketul lemang dan 2 biji ketupat berharga RM6 dan 6 ketul rendang yang dikira timbang kira-kira 100g berharga RM5, jadi semuanya RM11.00. Tetapi ianya berbaloi sebab bukan senang nakjumpa makanan sebegini selain musim perayaan.

Tak payah tunggu raya nak makan
R&R lebuhraya adalah pemangkin ekonomi kepada warga tempatan terutama pengusaha makanan samada makanan ringan, kuih muih mahupun makanan tradisional. Di harap dengan pembukaan R&R di lebuhraya pantai Timur di negeri Terengganu nanti akan memberi peluang ekonomi yang lebih luas kepada warga tempatan dan sekaligus memajukan industri makanan tempatan dan tradisional.

Pelbagai makanan tradisi yang semakin pupus dapat dibangkitkan semula untuk hidangan warga Malaysia yang akan melalui LPT Pantai Timur nanti.

Buat masa sekarang sudah ada beberapa destinasi tetap yang menjadi tumpuan untuk makanan tempatan serta kuih tradisional seperti di Pasar Batu 6, Pasar Cabang 3, Gerai Kuih Jalan Batas Baru, Jalan Pasir Panjang dan sebagainya, tetapi medium jualan ini boleh diperluaskan lagi, terutama di daerah seperti Marang, Setiu dan Besut.
mendapat sambutan baik pengunjung di R&R Seremban

Juga kerjasama pihak PBT dan Pejabat Daerah dalam merancang pembangunan tempatan agar mengambil kira isu dan perkara sebegini supaya perkembangan dan pembangunan sosio ekonomi tempatan dapat berkembang seiring dengan kemajuan seterusnya meningkatkan lagi warisan tradisi ke tahap yang lebih baik.

1 comment:

HilmyOthman said...

Salam. Tuan Blog. Pohon hubungi saya 0194301010. Terima kasih.

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog