iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Wednesday 26 September 2012

Jering Rebus, snek enak makanan warisan Terengganu

Jering Rebus, enak dimakan bersama nyiur parut

Makan jering rebus? Tentu pelik bunyinya tetapi tidak bagi orang di Setiu, Besut mahupun Kelantan. Ia adalah makanan yang popular dan enak sekali di makan bersama kelapa parut atau nyiur.

Jering rebus ini adalah dibuat daripada jering yang muda yang direbus berulang kali dengan beberapa petua supaya menghasilkan rasa yang enak.
memang enak

Apabila sudah direbus, ia tidak lagi menjadi ulam untuk dimakan bersama nasi, sebaliknya ia telah menjadi snek yang sedap dimakan bersama kopi o atau teh o dan lebih enak diwaktu hujan lebat atau musim hujan.
snek warisan Terengganu

Ia boleh menjadi snek yang bagus kerana dengan memakan jering rebus ini mampu membuang angin dalam badan dan mengeluarkan toksin dalam badan. Kesannya, kencing atau najis akan keluar bersama bau yang kurang enak namun ianya hanya sementara dan selepas sehari dua badan akan kembali seperti biasa.

Nak cari dimana? selalunya banyak terdapat di pasar malam atau pasar minggu di daerah Setiu dan Besut seperti Pasar Tani setiap Selasa dan pasar minggu setiap Sabtu di Bandar Permaisuri Setiu, atau Pasar Minggu Terbesar Terengganu di Kuala Besut, Besut.
Anda perlu mencuba untuk rasai sendiri keenakannya

Anda patut mencubanya kerana inilah hidangan kreatif dan inovatif orang terdahulu yang kini menjadi makanan warisan.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog