iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Friday 28 September 2012

WWF lepas 80 ekor anak tuntung di Kg Mangkuk, Setiu, Terengganu



Oleh; Esah Abdullah

Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF) Malaysia cawangan Terengganu dengan kerjasama Persatuan Wanita Setiu (Pewanis) telah melepaskan 80 ekor anak tuntung ke Sungai Kampung Mangkuk, Setiu, sebagai usaha pemuliharaan spesis haiwan sungai itu.

Ketua Program Pemuliharaan Penyu WWF Terengganu, Puan Rahayu Zulkifli berkata program itu juga bertujuan meningkatkan populasi spesis tergolong dalam kumpulan reptilia seperti penyu, labi-labi dan kura-kura itu, yang kini dikategorikan sebagai sangat terancam.

Telur tuntung


"Bermula 2009, WWF telah memulakan aktiviti pemuliharaan tuntung dengan melakukan pemantauan di pantai, melindungi telur tuntung, mengumpul data dan menjalankan kajian mengenai tuntung yang terperangkap dalam peralatan menangkap ikan.

 "WWF juga meningkatkan pelbagai program kesedaran kepada orang ramai, khususnya penduduk Kampung Mangkuk untuk menjaga habitat terbesar tuntung negara," katanya kepada pemberita selepas program pelepasan tuntung yang turut dihadiri kira-kira 300 penduduk kampung berkenaan. Dalam tempoh tiga tahun ini,

WWF telah menjalankan program jelajah di Kampung Mangkuk, Kampung Penarik dan Kampung Penarik Baru serta mengadakan lawatan ke lapan sekolah sepanjang kawasan pesisir pantai di Setiu.

Risalah mengenai pemuliharaan tuntung juga telah diedarkan kepada pelancong, pengusaha hotel serta pemilik tempat peranginan dan penduduk tempatan sebagai antara kempen pemuliharaan tuntung.

Puan Rahayu berkata ancaman utama tuntung ialah pemungutan telur yang dilakukan secara haram serta kematian tuntung akibat terperangkap dalam jaring nelayan.

 "WWF telah membuat satu skim membeli balik telur tuntung daripada pemungu telur berlesen dan ia berjaya melindungi sejumlah besar telur tersebut.

 "Jumlah telur dibeli dari Kuala Baru Utara dan Mengabang Sekepeng di sini telah meningkat kepada 101 sarang pada tahun lepas berbanding hanya 10 sarang yang dijual kepada WWF pada 2009," katanya.

Menurutnya peningkatan itu  membuktikan usaha WWF kini semakin berhasil dalam usaha pemuliharaan tuntung di Terengganu. Selain Terengganu, tuntung juga boleh dijumpai di Sungai Perak, Pahang dan Negeri Sembilan.

Musim bertelur adalah dari Oktober hingga Januari. Tuntung di Malaysia merupakan haiwan eksotik perlindungan penuh di bawah Akta Hidupan Liar 2010 yang melarang mana-mana orang daripada menangkap, memakan serta menjual tuntung dan telurnya.

 

2 comments:

Anonymous said...

masa zamang2 duduk di Jerangau dulu (tahun 70an) biasalah makang telur tuntung ni. Ayoh ambe gi cari tepi sunagi Jerangau

terengganulegend said...

mudah ke nak jumpa le ni??

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog