iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Sunday 13 July 2014

Pak Nor Satar Guna Pakai Inovasi Baru- Teganu Kita

1 (10)



Peniagaaan satar dan otak-otak Pak Nor Satar di Kampung Padang Polis, Batu Rakit kini mengguna pakai inovasi baru dengan menghasilkan satar dan otak-otak sejuk beku sebagai usaha memajukan lagi perniagaan milik arwah bapa.
Antara produk itu termasuk satar dan otak-otak kulit popia, nugget satar dan nugget otak-otak dan keropok lekor segera
Pengurus Operasi Syarikat Pak Nor Satar dan Otak-otak Enterprise, Mohd Sahir Mohd Nor, 33, berkata syarikatnya memerlukan kira-kira 60 kilo pelbagai hasil laut bagi menghasilkan lebih 5,000 biji satar dan otak-otak dalam tempoh tiga hari.
“Ikan tenggiri, selayang, tambang, sotong, udang dan ketam antara resipi yang menjadi adunan Pak Nor Satar sejak mencuba inovasi yang dipelajari dari Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) itu.
5 (2)
“Harga yang ditawarkan antara RM5 hingga RM12 sebungkus bergantung kepada jenis ikan dan produk yang ditawarkan,” katanya kepada teganukita.my.
Syarikat itu pernah menerima bantuan peralatan seperti mesin gaul ikan, dapur pembakar satar dan otak-otak serta mesin pemotong keropok dari Kemas pada 2009 dan Jabatan perikanan memberi bantuan alat pemprosesan bernilai RM10,000 pada 2008.
Mohd Shahir turut memberitahu, walaupun mengunakan inovasi baru, kaedah lama dengan membakar makanan tradisional itu menggunakan dapur arang masih kekal.
“Kami tidak boleh menyisihkan kaedah lama yang digunakan arwah bapa sejak memulakan peniagaan awal 1990 lalu, kerana bimbang pelanggan tetap akan beralih arah,” katanya.
3 (5)
Katanya, permintaan satar dan otak-otak akan bertambah pada minggu pertama umat islam menyambut Syawal , kerana masing-masing mahu mendapatnya, sebagai buah tangan kepada rakan dan saudara di luar Terengganu.
‘Mereka yang pulang ke Terengganu turut tidak melepaskan peluang membelinya.
“Berlainan pada bulan Ramadan, permintaan terhadap satar da otak-otak agak berkurangan, mungkin pelbagai menu lain menjadi pilihan yang dijual bazaar Ramadan,” katanya
@suriatiali@teganukita

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog