iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Thursday 23 October 2014

K'ang, Rojak Kateh, Buah Mulong antara kuih tradisi Terengganu yang perlu diketengahkan...

K'ang, Qasyidah, Buah Mulong, Roti Paung, Serabe serta lain-lain kuih yang dhidangkan.

Kuih tradisional Terengganu adalah warisan Terengganu yang patut kita pelihara sampai bila-bila. Terima kasih Primula Beach Resort di atas usaha mengekalkan tradisi makanan Terengganu dengan sentiasa menawarkan kepada pelanggan untuk menikmati keenakan makanan tradisi ini.

Dalam satu Majlis Makan Malam baru-baru ini untuk delegasi daripada Medan, Indonesia serta agensi pelancongan daripada Eropah dan Amerika, di antara kuih-kuih tradisi yang dtampilkan dalam menu adalah K'ang, Buah Mulung, Qasyidah, Lempeng Nyiur, Rojak Kateh, Serabe selain makanan tradisi sedia ada yang popular iaitu Ketupat Sotong, Nasi Dagang, Laksam, Penganan, Makanan Laut Celup Tepung dan bermacam-macam lagi.

Rojak Kateh

Dalam perbualan admin bersama Pengarah Urusan , Taman Tamadun Islam Terengganu, Wan Adnan Wan Abdul Rahman juga melahirkan hasrat yang sama untuk mengumpulkan pembuat kuih tradisional Terengganu dalam satu festival supaya ia dapat dihayati dan dinikmati semua terutama generasi baru dan juga pelancong tentang warisan makanan tradisi Terengganu.

Setiap kuih mempunyai simboliknya sendiri dan ianya adalah hasil kreatif orang tua kita dulu dalam menghasilkan juadah makanan.


Makanan tradisi adalah salah satu daya tarikan pelancongan sesebuah tempat samada negeri mahupun negara. Wajarnya ia diberi nafas baru dan warisan pembuatannya dijaga agar ia kekal utuh dan bertambah baik sebagai daya tarikan pelancongan.

Serabe dan K'ang

Sama-sama kita memberi sokongan kepada tradisi warisan makanan Terengganu.

Terima kasih Pengurus Besar Primula Beach Resort, Encik Marzuki Husin di atas usaha pasukan anda!

2 comments:

Farah Waheda Wahid said...

macam nak rasa jer ni...

terengganulegend said...

K'ang antara yang sedap, kuahnya seakan kuah laksam, begitu juga Serabe, ada kuah lemak dan ada kuah manis, Rojak kateh memang favourate admin huhu

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog