iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Friday 29 June 2012

Bukit Keluang, Besut, Terengganu sejak dahulu tetap cantik


Pantai Bukit Keluang di Besut, Terengganu sememangnya telah terkenal kepada warga tempatan sejak dahulu lagi. Kemudian populariti pantai ini tenggelam dan sepi mungkin kerana kemudahan di sini atau pembangunan di pantai ini yang perlahan. Namun semasa kunjungan blogger ke pantai ini tempohari, ia tetap cantik seperti dahulu dan sudah ada peningkatan kemudahan yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan.


Apa yang unik pantai Bukit Keluang ini adalah bersebelahan dengan pantainya adalah terdapat sebuah bukit yang berbatu dan mempunyai gua-gua yang misteri. Dahulunya di gua-gua ini dikatakan tempat persembunyian lanun-lanun. Dan kini ia dihuni oleh keluang dan kelawar serta unggas-unggas seperti walit dan lain-lain.
tetap cantik dan damai di sini

Dari jauh Pulau Rhu dipandang


Di hadapan pantai ini terdapat sebuah pulau iaitu Pulau Rhu iaitu kira-kira 2 km daripada pantai. Ia sebuah pulau yang cantik dan dahulunya terdapat sebuah resort di sini.
Kemudahan lalun yang rosak dan wajar dibaiki semula, ia adalah identiti  kepada Bukit Keluang

Di Bukit Keluang ini juga terdapat sebuah kem yang dahulunya popular kerana menjadi hos dan tuan rumah bagi perkhemahan Pengakap Jambori Asia Pasifik pada tahun 90 an. Kini ia masih wujud dan diuruskan oleh Majlis Daerah Setiu. Terdapat juga resort-resort yang cantik seperti Bukit Keluang Beach Resort, Demong Beach Resort, Damai Beach Resort dan beberapa resort kecil yang lain.
Peserta Jelajah Warisan singgah dan berehat sebentar di sini


Sebuah institusi latihan kerajaan juga terdapat di sini iaitu Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) di bawah JAKIM. Begitu juga institusi pendidikan seperti Institut Perguruan Sultan Mizan, MRSM Kota Putera dan sedikit masa lagi kampus utama UNISZA serta Taman Ilmu yang akan menempatkan beberapa universiti antara bangsa di sini.

Keunikan dan kecantikan tidak akan luntur jika kita sama-sama menjaganya. Anugerah tuhan kepada kita tidak wajar dipersia-siakan. Jika membangunkannya dengan lestari dan mapan ia akan terus memberi manfaat kepada lebih ramai orang terutama peniaga-peniaga kecil yang meraih rezeki di sini.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog