iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Tuesday 5 June 2012

Masjid Seberang Jerteh, warisan senibina dan pertukangan Melayu

Masjid unik yang tersergam indah
Masjid Seberang Jerteh, Besut, Terengganu yang baru dibina bagi menggantikan masjid yang lama benar-benar menampilkan warisan senibina Melayu tradisional. Dengan binaan daripada kayu cengal, antara kayu pilihan dan terbaik tropika ia memberi kesan dan nilai estetika yang tinggi dan menyerlahkan lagi kehebatan seni pertukangan kayu Melayu.

Gerbang bercirikan senibina istana lama
 Dengan binaan bercirikan rumah tradisional Melayu dan Rumah Terengganu, ia bukan sahaja memberi keselesaan kepada pengunjung masjid malah menampilkan kesan istimewa binaan tradisional seperti aliran angin, seni pasak, dan juga nilai tradisi seperti membasuh kaki menggunakan gayung tempurung dan sebagainya.Binaan kolah di hadapan masjid juga mengembalikan nostalgia lama masjid pada zaman dahulu.
Kolah air yang melambangkan nostalgia masjid Melayu lama

Bagi mereka dari Kuala Terengganu, ia terletak selepas bandar Jerteh menghala ke Kota Bharu. Dan bagi mereka dari Kota Bharu dan Pasir Puteh, ia terletak di sebelah kiri sebelum bandar Jerteh.
ciri-ciri senibina menampilkan kemahiran pertukangan Melayu yang hebat




Kini terdapat dua mercu tanda menarik yang mesti di lawati di bandar Jerteh ini iaitu Masjid Hadhari yang bercirikan senibina Cordova dan Masjid Madinah dan Masjid Seberang Jerteh yang menampilkan warisan senibina dan pertukangan Melayu yang unik dan hebat.
Ruang beranda bagaikan berada di Istana Melayu

Ruang solat yang selesa dan nyaman

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog