iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Wednesday 18 July 2012

Imtiaz satu jenama baru lahir professional


Oleh; Esah Abdullah
Gambar oleh Zulkipli Putra

Kerajaan yakin dengan adanya pelbagai kemudahan disediakan serta sistem pendidikan cemerlang yang diperkenalkan anak-anak negeri ini mampu memegang jawatan penting di jabatan kerajaan di seluruh negara dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Khazan Che Mat berkata, bermula dari sekolah Tabika telah diajar menghafaz surah Muqadam dan di sekolah rendah dibekalkan dengan e-Book disusuli dengan kelas j-Qaf dan Kafa.

“Keberkesanan ini mungkin akan dapat kita lihat 10 atau 15 tahun akan datang,” katanya kepada pemberi ta pada majlis penutup Program Khas Asasi Ulul Albab 2012 Sekolah-sekolah Menengah Imtiaz Yayasan Terengganu (YT) dan Penyerahan Cek Bantuan Zakat Maidam di Terengganu Equestrian Resort, Kuala Terengganu hari ini (17 Julai).

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), Haji Wan Harujan Sulaiman dan Pengarah YT, Encik Zakaria Yusof.

Katanya, di peringkat menengah, kita ada sekolah Imtiaz, ada Institut al-Quran dan ada sekolah Agama Sultan Zainal Abidin untuk pilihan ibu bapa menghantar anak-anak mereka menimba ilmu.

“Kita harap Imtiaz menjadi satu jenama baru untuk melahirkan profesional serta bijak pandai dalam agama yang mampu menjayakan matlamat dan cita-cita kerajaan,” katanya.

Sementara itu, Haji Wan Harujan mewakili Maidam menyerahkan cek bantuan zakat sebanyak RM1 juta kepada YT untuk membiayai kelas-kelas dan guru tasmi’ di SM Imtiaz seluruh negeri.

Pada majlis yang sama seramai 30 pelajar daripada SM Imtiaz Besut, Dungun, Kuala Berang, Kuala Terengganu dan Kemaman menerima Anugerah Hafazan Terbaik (10 orang), Anugerah Bahasa Arab Terbaik (10 orang) dan Anugerah Personaliti Terbaik (10 orang).

Manakala lima orang pelajar terpilih untuk menerima Anugerah Tokoh Ulul Albab iaitu Nik karimah Nik Abdul Ghafar (SM Imtiaz Besut), Mohammad Aiman Johari (SM Imtiaz Dungun), Nik Nor Amirah Zulkifli (SM Imtiaz Kuala Berang), Mohammad Faris Mohamad Rafee (SM Imtiaz Kuala terengganu) dan Nusaibah Mohd daik (SM Imtiaz Kemaman).

YB Haji Khazan yang juga Ahli Lembaga Pengarah Pemegang Amanah Sekolah-sekolah Yayasan Terengganu telah menyampaikan anugerah kepada pelajar yang terpilih.


No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog