iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Wednesday 11 July 2012

Had kedatangan pelancong ke pulau


Oleh: Suriati Ali dan Umi Ikrimah Abdillah (Pelatih)

Kerajaan negeri akan mengehadkan kedatangan pelancong dan muatan barangan ke beberapa pulau peranginan tersohor di Terengganu dalam usaha memulihara alam semula jadi demi manfaat generasi akan datang.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri Dato’ Abdul Rahin Mohd Said berkata, pihaknya akan menubuhkan sebuah jawatankuasa untuk meneliti beberapa aspek keperluannya sebelum ia boleh dilaksanakan.

Katanya, jawatankuasa itu akan mengkaji kemungkinan mengehadkan barangan mengikut jumlah jam pengunjung berada di pulau-pulau berkenaan bagi menikmati alam semula jadi.

“Pendekatan kita pada peringkat awal ini adalah untuk memikirkan berapa jam dibenarkan berada di pulau dengan bermalam di tanah besar.

“Mungkin kita akan menyediakan pakej tiga hari satu malam iaitu dua hari di tanah besar dan satu hari di pulau,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Simposium Tahunan Antarabangsa Universiti Malaysia Terengganu (UMTAS) di Kuala Terengganu, semalam.

Lebih 300 pelajar dan ahli akademik termasuk 35 orang dari lapan negara seperti Indonesia, Sri Lanka, Filipina, Vietnam, Libya, Iran, Pakistan, India dan Perancis menyertai simposium tiga hari dan berakhir esok (11Julai) itu.

Dato’ Abdul Rahin turut memberitahu,langkah itu wajar dilaksanakan segera kerana pihaknya mendapati tabiat penggunaan syampu, air kumbahan, baki makanan, sampah sarap dan sebagainya yang dibuang ke laut oleh pelancong semakin serius.

“"Apabila sampah terlekat pada batu karang, ianya menghalang batu karang daripada mendapat cahaya matahari menyebabkan ia rosak dan mati selain daripada batu karang patah dipijak oleh perenang yang tidak profesional," katanya.

Pulau-pulau peranginan yang menjadi tumpuan pelancong di negeri ini ialah Pulau Perhentian, Lang Tengah, Redang, Kapas serta Pulau Bidong yang dikawal oleh Universiti Malaysia Terengganu (UMT)

sumber: http://teganukita.blogspot.com/2012/07/had-kedatangan-pelancong-ke-pulau.htmlhttp://teganukita.blogspot.com/2012/07/had-kedatangan-pelancong-ke-pulau.html

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog