iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Tuesday 28 May 2013

Teruskan aktiviti kebudayaan Payang Walk-PPNT



Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan negeri digesa meneruskan aktiviti persembahan kebudayaan sempena program Payang Walk yang akan bermula semula pada Khamis depan.

Pengerusi Persatuan Pelancongan Negeri Terengganu (PPNT) Wan Supian Dato’ Wan Ishak berkata, persembahan kebudayaan itu merupakan satu daya tarikan kepada pelancong untuk berkunjung ke Payang Walk di samping dapat memperkenalkan kebudayaan tempatan. 

“Persembahan kebudayaan seperti wayang kulit, rodat, tarian saba, silat adalah antara persembahan kebudayaan yang masih ada untuk diketengahkan kepada pelancong dan kepada generasi baru,” katanya.

Menurutnya, persembahan kebudayaan di Payang Walk diadakan setiap Sabtu dan Ahad itu mula diperkenalkan pada Oktober tahun lalu, tetapi telah dihentikan pada Disember kerana masaalah cuaca.

``Bagaimanapun PPNT berharap acara persembahan kebudayaan itu dapat diadakan sempena program itu berlangsung bagi mempamerkan kehebatan kebudayaan negeri.

``Kita banyak diberi pendedahan mengenai kebudayaan negeri, tetapi tidak ada pertunjukan khusus atau secara berjadual kebudayaan tersebut untuk ditonton oleh orang ramai dan pelancong,’’ ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Pesatuan Pelancongan Negeri Terengganu kali ke 24 di Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Kuala Terengganu semalam.

 PPNT akan mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dato' Mohd Jidin Shafee dalam waktu yang terdekat.untuk berbincang mengenai perkara itu.

Katanya, sebagai sebuah persatuan, PPNT tidak mempunyai peruntukan untuk membiayai persembahan kebudayaan yang memerlukan peruntukan kira-kira RM30,000 sebulan bagi persembahan yang diadakan dua kali seminggu.

Oleh itu, katanya peruntukan daripada kerajaan negeri amat diperlukan untuk membiayai persembahan kebudayaan yang sekaligus merancakkan lagi aktiviti Tahun Melawat Terengganu.

Bagaimanapun beliau mengucapkan terima kasih kepada kerajaan negeri kerana memberi peluang kepada PPNT untuk mengendalikan Payang Walk.

Menurutnya, Payang Walk  sebelum ini yang dibuka pada Jumaat, Sabtu dan Ahad akan dipinda kepada Khamis, Jumaat dan Sabtu.





-Teganu Kita

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog