iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Saturday 19 April 2014

Festival candat sotong, peserta tertarik dengan budaya dan keindahan Setiu.


Peserta tertarik melihat penduduk membuat bakul anyaman.

KEBANYAKAN peserta dari dalam dan luar negara yang menyertai Festival Mencadat Sotong Antarabangsa Terengganu 2014 tertarik dengan pelbagai keindahan dan budaya di dua tempat yang mereka kunjungi pagi ini di Setiu, iaitu di Kampung Pengkalan Gelap dan Kampung Gong Batu, Kuala Setiu, hari ini.

Peserta yang tiba dengan tujuh buah bas dari Kuala Terengganu di kampung itu iaitu kira-kira jam 9.30 di bahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan satu yang kebanyakan terdiri daripada peserta dari China dan beberapa negara lain manakala kumpulan dua adalah terdiri daripada peserta tempatan.

Kumpulan pertama menaiki beberapa buah buah bot mengelilingi pulau semut sejauh kira-kira 1.5 kilometer di muara Kuala Setiu untuk melihat keindahan flora dan fauna dengan merakamkan gambar-gambar yang menarik sebelum ke kawasan pemeliharaan ikan dalam sangkar yang terletak kira-kira 500 meter daripada pengkalan.
Peserta dari China mengambil peluang merakam gambar menganyam tikar.

Tiba di kawasan pemeliharaan ikan dalam sangkar itu, peserta sempat merakamkan gambar-gambar dan menemubual beberapa pemilik sangkar ikan itu yang memelihari ikan kerapu dan siakap.

Selama kira-kira hampir dua jam di lagun Kuala Setiu itu, kumpulan tadi bergerak pula ke Kampung Pengkalan Gelap yang terletak kira-kira satu kilometer dari kawasan laguna itu.

Di kampung itu, peserta didedahkan dengan pelbagai budaya penduduk tempatan antaranya ialah menganyam tikar, pameran kraf kerecut, membuat atap dan pemeran bakul yang diperbuat daripada lidi nipah dan membuat beberapa makanan tradisional.

Peserta juga, di bawa melihat kawasan hutan paya bakau (Setiu Wetland) di mana terdapat beberapa khazanah semula jadi antaranya ialah lokan dan belangkas.

Peserta sempat merakam semua aktiviti itu termasuklah dua wanita penduduk tempatan yang memerah keringat mencari lokan di kawasan paya bakau itu dengan memperolehi pendapatan sampingan bagi menambah pendapatan keluarga.
Seorang peserta luar merakam aktiviti mencari lokan.

Kira-kira jam 12.30 tengahari, peserta bergerak keTerrapuri HeritageVillage di Kampung Kuala Baru untuk menikmati hidangan tengahari dengan menampilkan beberapa makanan tradisional masyarakat Setiu antaranya ialah ‘Tok Haji Serban’ dan Ketupat Sotong serta hidangan nasi dagang, laksa dan nasi berlauk.

Ketika menjamu selera, peserta dipersembahkan dengan persembahan gamelan dan pertunjukan silat dari Kampung Apal Setiu.

Turut diadakan ialah diadakan acara pelepasan anak tuntung, demontrasi pukat tarik, demontrasi membuat laksa dan demontrasi gasing yang sememangnya begitu menarik perhatian peserta yang menyertai Festival itu.

Petang ini, kira-kira jam 4 petang, Kira-kira 200 peserta akan memulakan cabaran mencandat sotong di sekitar Pulau Chepu hingga ke Pulau Bidong.

Turut hadir ialah Dato Mohd Jidin Shafee, Exco Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Lizan Che Mat, Ketua Penolong Pegawai Daerah Setiu, Muhamad Azmidi Abdullah, Penolong Pegawai Daerah Setiu dan beberapa pegawai pelancongan negeri.
Peserta Eropah tertarik melihat anyaman atap nipah.

Peserta di beri penerangan mengenai lokan.
Anyaman tikar mengkuang turut dipertonton.

Beberapa bot yang dinaiki peserta menyusuri Lagun Kuala Setiu.
Suasana di sangkar ikan Gong Batu.


@aminudinismail-teganukita

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog