iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Saturday 19 April 2014

Peserta Candat Sotong Terengganu 2014 tertarik dengan Tasik Kenyir.

Seorang peserta sedang bermanja dengan ikan kelah- Gambar: Aminudin


Oleh: Aminudin Ismail. 

SELEPAS sehari suntuk berada di Setiu semalam kerana mengikuti beberapa program yang diatur termasuklah mencandat sotong di perairan pantai Penarik, hari ini rombongan Festival Mencandat Sotong Terengganu 2014 menyusuri Tasek Kenyir pula bagi mengikuti beberapa aktiviti antaranya ialah membelai kelah di Santuari Kelah di Sungai Petang.

Bertolak dari Kuala Terengganu kira-kira jam 9 pagi, peserta mencandat sotong dari dalam dan luar negara yang menaiki tujuh buah bas itu tiba di Pengkalan Gawi Tasik Kenyir kira-kira jam 9.40 pagi.

Mereka diberi taklimat mengenai apa yang mereka lalui oleh pegawai dari Ketengah mengenai aktiviti sepanjang sehari berada di tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara itu.

Kumpulan pertama terdiri daripada 70 peserta bergerak ke Santuari Kelah manakala kumpulan kedua seramai 120 peserta pula ke Taman Tropika dan Taman Orkid.

Orkid yang terdapat di Taman Orkid Kenyir.
Penulis mengikuti kumpulan dua yang bergerak ke Taman Tropika yang terletak kira-kira 20 minit perjalanan dari Pengkalan Gawi. Taman itu adalah di bawah tadbiran MARDI dan mempunyai beratus jenis spesis pokok dan tumbuhan.

Menurut penyelia taman itu, sebanyak 120 spesis pokok dari luar yang ditanam di pulau itu manakala pokok asal di pulau itu ialah sebanyak 70 spesis.

“Antara pokok-pokok yang terdapat di kawasan ini ialah Merawan Bunga, Meranti, pokok kerkut, Ceri Terengganu, kuning telur , kemas mangkok dan Jampu Cheri. Pokok-pokok ini ditanam sejak tahun 2010 lagi,” katanya.

Di taman itu juga, peserta mencuba air Ceri Terengganu yang diproses oleh Mardi yang belum di pasarkan lagi untuk orang ramai. Selepas itu pesert di bawa pula ke Taman Orkid yang terletak kira-kira 10 minit perjalanan dari Taman Tropika itu, sekalipun terpaksa berjalan manaiki bukit tetapi peserta nampak teruja untuk melihat pelbagi jenis orkid.

“Menteri Besar sendiri mahu menjadikan Taman Orkid ini adalah yang terbaik dan terbesar di Malaysia maka kini kita sedang mengumpul sebanyak mungkin tanaman orkid ini untuk tontonan pengunjung ke pulau ini. Taman Orkid ini akan dibuka kepada orang ramai berkemungkinan pada Mei ini,” kata seorang penyelia taman itu.

Selesai menikmati keindahan dua buah pulau itu, peserta bertolak ke Petang Island Resort kira-kira jam 1 tengahari untuk menjamu selera. Selesai menjamu selera di resort milik Ketengah itu, rombongan ke Sungai Petang pula untuk menyaksi sendiri kejinakan beribu-ribu ikan kelah yang terdapat di Sungai itu.


Peserta menaiki rakit ke Sentuari Kelah.
Walaupun terpaksa melalui perjalanan yang agak sukar kerana projek laluan untuk ke santuari itu belum siap sepenuhnya termasuklah terpaksa menaiki rakit yang digerakan mengunakan tali yang ditarik manusia namun kepenatan peserta yang berjalan sejauh kira-kira hampir satu kilometer ternyata berbaloi.

Ini adalah kerana Santuari Kelah sememangnya satu tempat yang unik di Malaysia dan dunia kerana pengunjung dapat bermesra dengan ribuan ikan kelah iaitu satu spesis ikan liar yang terdapat di sungai di negara ini, yang sentiasa mendamping tepian sungai itu malah anda juga boleh membelainya dengan penuh kemanjaan.

Peserta dari dalam dan luar negara memang teruja bermain dengan ikan-ikan kelah itu malah peruntukan masa selama kira-kira setengah jam tidak cukup bagi mereka, ini terbukti masih ramai yang berada di dalam sungai walaupun masa untuk bermesra dengan ikan-ikan itu tamat.

Jinak...Kelah terlalu jinak di Kenyir.
Penulis dan beberapa peserta lain terpaksa beredar awal dari lokasi itu kerana terdapat satu lagi program untuk di ikuti iaitu ke Santuari Gajah yang terletak kira-kira dua kilometer dari Pengkalan Gawi. Penulis keluar dari Santuari Kelah kira-kira jam 5 petang dan tiba di Pengkalan Gawi jam 5.40 petang.

Keasyikan berada di Santuari Kelah menyebabkan beberapa peserta tidak dapat mengikuti program melihat gajah di Santuari Gajah yang akan dibuka kepada orang ramai tidak lama lagi kerana hari sudah semakin malam dan rombongan bertolak balik ke Kuala Terengganu kira-kira jam 7.30 malam.

Tamat hari ke tiga Festival Mencandat Sotong Terengganu 2014. Esok adalah lagi beberapa program yang disediakan penganjur antaranya ialah mengunjungi Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man sebelum peserta sekali lagi akan mencandat di perairan Marang, Terengganu pula.

Petugas Ketengah menyambut peserta di jeti.

Sabar menunggu untuk tiba di pulau di Tasik Kenyir.

Gigih berjalan untuk ke Pusat Santuari.

Bergerak...peserta mula menuju ke Taman Tropika.
Polis Marin ronda untuk keselamatan peserta.
Jambatan yang baru siap di bina untuk ke Santuari Kelah.
 
Laluan jambatan gantung di Santuari Gajah.

 
Pokok unit di Taman Tropika.

Suasana di Taman Santuari Kelah.


Beberapa kakitangan SUK turut serta lawatan.
Pegawai Ketengah memberi taklimat kepada peserta.
Peserta menaiki bukit menyusuri Taman Tropika.

Orkid yang terdapat di Kenyir.

Pokok Buah Ajaib di Taman Tropika.
Wartawan radio RTM menemubual Pengarah MARDI.
Peserta sibuk merakamkan aksi kelah.


@teganu kita

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog