iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Sunday 21 September 2014

AISKRIM BABA di Rantau Panjang yang enak... bisnes yang lumayan


Pada cuti Hari Malaysia 16 September baru-baru ini, semasa ke kenduri di Pasir Mas, admin dan keluarga ambil kesempatan ke Rantau Panjang , iaitu ke Kompleks Bebas Cukai Rantau Panjang. Memang ramai sekali pengunjung terutama mereka dari luar Kelantan dan juga warga Kelantan yang pulang ke kampung.



Dalam menjelajah 'window shopping' terpandang motosikal penjaja yang menjual aiskrim. Nampak menarik. Aiskrim BABA itulah namanya. Aiskrim biasa atau masa kecil dulu dipanggil aiskrim colek yang diberi nafas baru dengan gabungan pulut, roti, jagung, kacang, cincau dan susu yang sedap dan menyelerakan.



Harganya RM2 secawan. Inilah yang dinamakan 'inovasi' kepada produk sedia ada dan diberi nafas baru dengan jenama baru. Menarik.

Sekali pandang sudah ingin mencuba. Dan satu lagi perkara yang mencuri tumpuan adalah kegigihan anak muda mencari rezeki tanpa rasa malu dan segan. Pada pandangan admin , pendapatan sehari usahawan muda ini boleh mencecah RM300 hingga RM400 sehari secara kasar. Jika keuntungan bersihnya adalah 30% , ia mampu menjana pendapatan bersih RM100 sehingga RM120 sehari. Memang lumayan.

Sewajarnya idea bisnes yang menarik sebegini dijadikan contoh dalam membantu dunia keusahawanan dan ianya juga memeriahkan lagi dunia pelancongan negara kita.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog