iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Sunday 8 August 2010

Gua Bewah .. Warisan Pra Sejarah


Gua Bewah terletak di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu, Terengganu,Malaysia. Bewah bermaksud aktiviti kenduri-kendara . Terdapat beberapa gua batu kapur yang lain di sini seperti Gua Taat dan Gua Batu Tok Bidan.

Gua Bewah juga dikenali sebagai Gua Tahi Kelawar . Najis burung kelawar menghasilkan tanah yang sangat subur khususnya di sekitar sepanjang tangga dari pelantar Bewah hingga ke pintu masuk gua dan kaya dengan tumbuhan keladi besar dan cili padi.

Tanjung Bewah dibangunkan sebagai tapak perkhemahan yang lengkap dengan tandas, pondok wakaf dan barbeque. Ramai pemancing mengunjungi Gua Bewah.
Rangka Manusia Zaman Mesolitik

Jabatan Muzium dan Persatuan Sejarah Malaysia Terengganu pernah melakukan ekskavasi pada 10 hingga 24 Julai 1976.Artifak yang ditemui termasuklah rangka manusia, serpihan tembikar, kapak batu dan sisa makanan iaitu sisa tulang haiwan dan cengkerang-cengkerang siput sedut yang dipotong pada segmen ketiga.Titisan air menghasilkan pelbagai bentuk dan saiz formasi stalaktit (yang meruncing dari siling gua) dan stalakmit seperti burung unta dan lembaga manusia. Terdapat spesies endemik lipas ekor biru dan lumut hijau berkilauan.

Pada Mei 1956, arkeologis British, R.O.D. None yang bertugas di Muzium Perak pernah mengkaji gua itu dan menemui beberapa artifak penting zaman Neolitik termasuk kapak batu, kendi dan mangkuk tanah.


Arkeologis dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Jabatan Muzium Negara dan Lembaga Muzium Negeri Terengganu menemui rangka manusia yang dipercayai dari zaman Mesolitik berusia 8,000 hingga 11,000 tahun.

Timbalan Pengarah Institut Tamadun dan Alam Melayu (Atma) UKM, Prof Datuk Dr. Nik Hasan Shuhaimi Nik Abdul Rahman menyatakan rangka manusia purba itu dalam keadaan mengerekot . Ditemui pada kedalaman 65cm hingga 70cm. Sampel DNA (asid deoksiribonukleik) dihantar ke Amerika Syarikat untuk dianalisis.

1975, rangka purba pertama ditemui di Gua Batu Tok Bidan, Tasik Kenyir.

Kerja ekskavasi dilakukan oleh 33 orang diketuai oleh Dr. Nik Hasan Shuhaimi bersama Pengarah Lembaga Muzium Negeri Terengganu, Mohd. Yusof Abdullah

Berikut adalah laporan Utusan Malaysia berkenaan dengan penemuan rangka manusia zaman Mesolitik:

Rangka manusia zaman Mesolitik ditemui di Gua Bewah

06/02/2010 6:50pm

HULU TERENGGANU 6 Feb. – Sekumpulan arkeologis dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Jabatan Muzium Negara dan Lembaga Muzium Negeri Terengganu yang menjalankan kerja-kerja ekskavasi di Gua Bewah, Tasik Kenyir sejak tiga bulan lepas, menemui rangka manusia yang dipercayai dari zaman Mesolitik.

Timbalan Pengarah Institut Tamadun dan Alam Melayu (Atma) UKM, Prof Datuk Dr. Nik Hasan Shuhaimi Nik Abdul Rahman berkata, rangka manusia zaman Mesolitik yang dipercayai remaja itu dianggar berusia 8,000 hingga 11,000 tahun.

"Rangka prasejarah itu ditemui pada kedalaman 65cm hingga 70cm yang disemadikan dalam keadaan merengkok dan kita telah menghantar sampel DNA (asid deoksiribonukleik) ke Amerika Syarikat untuk dianalisis.

"Keputusannya dijangka diketahui selewat-lewatnya bulan depan,” katanya kepada pemberita selepas Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dan media melawat ke gua berkenaan di sini hari ini.

Nik Hasan Shuhaimi berkata, penemuan rangka manusia prasejarah ini adalah kali kedua di Tasik Kenyir selepas kali pertama ditemui di Gua Batu Tok Bidan, Tasik Kenyit pada 1975.

Beliau yang mengetuai kerja-kerja ekskavasi bersama Pengarah Lembaga Muzium Negeri Terengganu, Mohd. Yusof Abdullah dan 33 anggota cari gali lain berkata, ia adalah penemuan penting sejarah ketamadunan manusia di Malaysia. – Bernama

Begitu juga dengan catatan seorang wartawan Utusan Malaysia dalam blognya iaitu wshahara.blogspot.com berkenaan dengan Gua Bewah:


Hulu Terengganu selama ini popular ekoran kewujudan Tasik Kenyir yang juga berpotensi dibangunkan sebagai destinasi pelancongan prasejarah.

Di salah satu sudut, jauh ke pedalaman tasik tersebut sebenarnya ada satu rahsia unik iaitu kewujudan beberapa pulau batu kapur yang menurut anggaran saintis secara geologinya berusia 270 juta tahun.

Seperti kebanyakan bukit batu kapur di seluruh negara yang berusia tua, bukit-bukit batu kapur yang kini membentuk pulau itu juga menempatkan beberapa gua semula jadi yang mudah diterokai iaitu Gua Taat dan Gua Bewah.

Bukit Bewah setinggi 578 meter dari paras laut adalah salah satu bukit batu kapur Tasik Kenyir yang terletak di dalam kawasan perlindungan Taman Negara.

Penempatan Neolitik

Bukit yang dikatakan mendapat nama daripada aktiviti bewah atau kenduri kendara oleh masyarakat zaman purba yang pernah tinggal di situ merupakan lokasi kepada dua buah gua iaitu Gua Bewah dan Gua Batu Tok Bidan.

Bukti Gua Bewah sebagai penempatan masyarakat Neolitik atau Zaman Batu Baru dibuktikan menerusi kajian dan ekskavasi arkeologi oleh Jabatan Muzium dan Persatuan Sejarah Malaysia Terengganu pada 10 hingga 24 Julai 1976.

Antara lain mereka menemui pelbagai artifak termasuk rangka manusia, serpihan tembikar, kapak batu dan sisa makanan iaitu sisa tulang haiwan dan cengkerang-cengkerang siput sedut yang dipotong pada segmen ketiga.

Penemuan tersebut membuktikan Gua Bewah adalah penempatan manusia neolitik di antara 2,000 hingga 300 tahun Sebelum Masihi iaitu kira-kira 2,300 hingga 4,000 tahun yang lalu.

Pemandangan ukiran semula jadi batu kapur hasil dari titisan air telah menghasilkan pelbagai bentuk dan saiz formasi stalaktit (yang meruncing dari siling gua) dan stalakmit yang amat mengagumkan termasuk formasi seakan-akan burung unta dan lembaga manusia.

Jangan lupa bawa lampu suluh anda dan terokai bahagian dalam gua ini yang agak lapang dan tinggi.

Di bahagian bawah Bukit Bewah terdapat sebuah lagi gua yang tidak lagi kelihatan akibat ditenggelami air tasik iaitu Gua Tok Bidan.

Bagaimanapun seorang pengkaji sejarah Inggeris R.O.D. None yang bertugas di Muzium Perak pernah mengkaji gua itu sekitar Mei 1956 dan menemui beberapa artifak penting zaman Neolitik termasuk kapak batu, kendi dan mangkuk tanah.

Antara keunikan lain yang hanya terdapat di Bukit Bewah ialah spesies endemik lipas ekor biru dan lumut hijau berkilauan.

Gua Bewah juga dikenali sebagai Gua Tahi Kelawar dan pastinya anda boleh melihat kelawar berterbangan tinggi di dalam gua.

Najis kelawar menghasilkan tanah yang sangat subur khususnya di sekitar sepanjang tangga dari pelantar Bewah hingga ke pintu masuk gua dan kaya dengan tumbuhan keladi besar dan cili padi.

Justeru secara tidak langsung gua ini turut menjadi tumpuan pengunjung dan pemancing Kenyir apabila pengendali-pengendali rumah bot singgah untuk memetik cili padi yang subur.

Seorang pengendali rumah bot yang popular dengan nama Siam mengakui sering singgah memetik cili kerana rasa cili gua itu agak berbeza berbanding cili kampung.

"Sebelum petik jangan lupa memberi salam dan meminta izin dulu," pesannya.

Di sekitar gugusan pulau-pulau batu kapur itu juga terdapat Tanjung Bewah yang dibangunkan sebagai tapak perkhemahan lengkap dengan tandas, pondok wakaf dan barbeque.

Siling gua yang rata

Dari tanjung itu, kelihatan sebuah lagi gua iaitu Gua Taat yang hanya boleh diterokai semasa musim kemarau iaitu semasa air tasik kering. Ini kerana ia telah ditenggelami air dan hanya sebahagian kecil sahaja daripada gua itu yang kelihatan dari pintu gua.

Gua ini sama sekali bukan gua biasa. Menjengok dari pintu gua anda dapat melihat ruang dalam gua yang cukup luas dan siling gua yang rata selain stalaktit berbentuk silinder seolah-olah tiang bangunan buatan manusia. Juga kelihatan formasi seakan-akan seekor kuda yang melekat pada dinding gua.

Gua itu telah diekskavasi oleh sekumpulan penyelidik Universiti Kebangsaan Malaysia dan Muzium Terengganu pada 1989. Penyelidikan tersebut mendapati Gua Taat adalah merupakan penempatan masyarakat pra-sejarah yang lebih awal berbanding Gua Bewah.

Ini dibuktikan melalui artifak-artifak yang ditemui dikatakan berasal dari kebudayaan Hoabinhian iaitu berusia sekitar 10,000 hingga 3,000 Sebelum Masihi (kira-kira 5,000 hingga 12,000 tahun yang lepas)


________________
Rujukan:
  • http://ms.wikipedia.org/wiki/Gua_Bewah
  • http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0206&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_23.htm
  • http://wshahara.blogspot.com/2009/01/gua-bewah-warisan-arkeologi-berjuta.html

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog