iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Saturday 14 August 2010

Terengganu dan Ramadhan

Bulan Ramadhan bulan yang memang ditunggu-tunggu . Di negeri Terengganu akan nampak kemeriahannya terutama bazar-bazar Ramadhan dari Kemaman hinggalah ke Besut. Ramai yang mencuba bakat menjadi usahawan di Bazar Ramadhan serta karnival yang berkaitan.

Apa yang menarik dan unik adalah kemunculan kuih-kuih terpencil dan asing pada bulan-bulan lain tetapi menjadi trademark pada setiap Ramadhan. Pelbagai jenis kuih muih menghiasi juadah meja jualan. Bagaikan kelabu dan bercelaru mata memantaunya. Rambang mata dibuatnya.

Apapun pada Ramadhan 2010 ini jelas menunjukkan bahawa harga kuih muih serta lauk pauk telah meningkat harganya berbanding sebelum ini. Bilangan kuih yang boleh di beli dengan harga RM1 dan kurang dan kalau adapun bilangannya dah makin mengecil dan sedikit bilangannya. Manakala lauk-pauk pula semuanya bermula dengan RM3, itupun bukan lauk utama, kata orang setakat kerabu je, puratanya bermula dengan RM5.

Pembelian dibazar Ramadhan tahun ini nampaknya kenalah buat budget ikut poket, bukannya ikut sedap mata memandang. Belian hendaklah dibuat mengikut keperluan sebenar bukannya berkongsi dengan tong sampah mahupun kucing atau ayam kat rumah.

Namun begitu pengunjung di setiap Bazar Ramadhan tetap meriah dan ramai sekali sejak awal 4.00 petang lagi. Bagi blogger, akan tetap mencari menu atau juadah yang sentiasa menjadi rebutan ramai, kat mana ada juadah sohor, di situ akan kita cari. Bukan apa sekadar nak merasa apa kehebatan juadah yang menjadi rebutan.

Apa yang penting, kita mengharapkan pengusaha-pengusaha Bazar Ramadhan mementingkan aspek kebersihan, agar setiap juadah yang dibeli tidak basi sebelum masanya, atau boleh menyebabkan keracunan makanan. Sudahlah terlantar keletihan akibat salah makan, terlepas pula peluang untuk berterawih.

Pastikan niat kita baik dan bersih agar semua pihak dapat manfaatnya, daripada penjual yang dapat peluang meraih keuntungan dan menjadi usahawan, pembeli pula dapat menikmati juadah dengan enak dan selamat dan ia mampu menarik pengunjung dari luar untuk merasai kemeriahan Ramadhan di Negeri Terengganu.

Pastikan Terengganu mendapat Ramadhan yang hebat!!!!

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog