iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Tuesday 3 August 2010

Kampung Cina... apa menariknya kat sini





Kampung Cina adalah 'Chinatown' di Kuala Terengganu di mana ianya menjadi destinasi penting di negeri Terengganu. Ianya amat terkenal dengan bangunan warisan sebelum perang. Kesan tinggalan sejarah ini amat jelas sekali dan ianya kini dijaga dengan baik dan cantik sebagai warisan negeri.

Deretan kedai lama di sepanjang jalan di Kg Cina ini masih jelas dapat dilihat dan dihayati melalui budaya penduduk di sini dengan meja kayu klasik, buku-buku lama dan pelbagai peralatan lama.


Dua tokong di sini iaitu Ho Ann Kiong yang dibina pada 1801 dan Tien Hok Kong pada 1896 telah mendapat pengiktirafan UNICEF sebagai Warisan Sejarah. Bangunan di Kg Cina ini dipercayai telah diduduki oleh kaum Cina yang tiba ke Semenanjung Tanah Melayu pada abad ke 19.

Maka amat wajarlah warisan sejarah dan budayanya terus dijaga sebagai daya tarikan dan pemuliharaan warisan di negeri Terengganu ini.

Kehebatan Kg Cina ini tak kurang sebagaimana terkenalnya Penang Road di Pulau Pinang. Warisan di Terengganu memang unik.

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog