iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Monday 16 August 2010

Tip Tempah Bilik Dengan Bijak






Setiap kali ingin bercuti atau ada urusan, ramai yang risau untuk menempah bilik penginapan. Bimbang jika bilik yang ditempah mahal dan tak berbaloi dengan apa yang di bayar.

Sebagai pengenalan kita perlu kenal pasti bahawa biasanya hotel mempunyai jenis-jenis bilik berikut:

  • bilik standard
  • bilik superior
  • bilik deluxe
  • bilik family
  • bilik executive
  • junior site
  • executive suite
  • presidential suite
  • royal suite

Pada umumnya, hotel yang bertaraf 4 dan 5 bintang sahaja yang mempunyai semua jenis bilik di atas. Namun bagi hotel 3 bintang dan ke bawah, lazimnya menyediakan bilik yang lebih murah iaitu bilik standard. Bagi hotel 2 bintang dan orkid iaitu kategori hotel budget juga menyediakan bilik yang lebih murah dengan kemudahan asas yang standard. Apa yang mungkin membezakan adalah kemudahan dalam bilik seperti peti sejuk, seterika serta kemudahan di hotel itu sendiri yang membezakan harga bilik.

Pada umumnya, harga bilik hotel 4 dan 5 bintang di Malaysia adalah RM200 dan ke atas. Jika anda mempunyai di bawah RM200, hotel bertaraf 2 atau 3 bintang adalah sesuai untuk anda. Jika budget anda adalah RM120 dan kebawah, hotel budget, adalah sesuai dengan kemampuan anda.

JIKA DATANG BERKELUARGA ATAU RAMAI

Jika anda ingin menginap di hotel, mungkin anda bole memilih bilik Family atau Deluxe kerana lazimnya katil yang disediakan adalah katil bersaiz King atau Queen dan ruang dalam bilik adalah lebih luas.

Namun begitu jika anda mempunyai budget yang agak terhad, anda boleh memilih rumah penginapan dengan kadar yang lebih murah. Ada yang menawarkan penginapan RM150 hingga RM200 untuk sebuah rumah yang boleh dihuni sehingga 6 dan 10 orang.

Kemudahan yang disediakan dirumah penginapan kini juga sudah agak baik dengan kemudahan penyaman udara, ASTRO serta dapur dan lengkap dengan mesin basuh.

Rancang percutian anda dan selidiki kemudahan agar sesuai dan memenuhi kehendak percutian anda samada bersama pasangan mahupun keluarga.

Rujukan: Libur Jun 2010

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog