iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Monday 10 February 2014

Bengkel hala tuju 2014-2018, perkasa sektor pelancongan negeri Terengganu





Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan negeri melaksanakan bengkel hala tuju pembangunan pelancongan dan kebudayaan bagi tempoh lima tahun untuk menghasilkan input terbaik memperkasakan sektor itu di Terengganu.

Program tiga hari yang menghimpunkan agensi dan penggiat pelancongan seluruh Terengganu dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Dato’ Mohd Jidin Shafee, di Hotel Primula, Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Pengurus Kanan Unit Pelancongan negeri, Haji Ishamudin Hashim, berkata hasrat dan sasaran utama bengkel itu bagi mencari pendekatan serta mekanisme terbaik bagi perancangan strategik portfolio pelancongan serta kebudayaan. 

"Bengkel ini dijadikan medan perbincangan serta percambahan fikiran bagi mewujudkan hala tuju pembangunan pelancongan dan kebudayaan yang baru bermula 2014 hingga 2018, selain menambah baik idea-idea daripada hala tuju terdahulu.

“Perbincangan bengkel itu turut mmefokuskan perancangan strategik sektor ini bagi tempoh lima tahun akan datang,” katanya kepada Teganukita, baru-baru ini.

Ishamudin berkata, perbincangan secara bengkel itu juga dapat menghasilkan input lebih baik dalam perancangan portfolio pelancongan dan kebudayaan. Menurutnya, bengkel berkenaan juga memfokuskan hala tuju untuk menjadikan industri pelancongan negeri sebagai penyumbang utama Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negeri.

"Hala tuju memfokuskan dua teras yang utama, iaitu pertama, sektor pelancongan sebagai penyumbang utama kepada ekonomi negeri Terengganu, manakala kedua, kebudayaan, kesenian dan warisan sebagai penyumbang sektor pelancongan negeri.

“Bengkel hala tuju ini dipecahkan kepada empat matlamat, iaitu bagi melestarikan pembangunan dan infrastruktur pelancongan; memperkukuhkan penjenamaan pelancongan negeri melalui aktiviti, promosidan pembangunan produk pelancongan; Tasik Kenyir sebagai ikon pelancongan serta menjadikan Terengganu sebagai hab kebudayaan, kesenian dan warisan negara,” katanya.

Menurutnya, kerajaan negeri mengambil pendekatan membangunkan industri pelancongan dengan memberi penekanan infrastruktur serta promosi yang berteraskan kekuatan dan keunikan produk.

Tambah beliau, pelancongan negeri juga mengutamakan pembangunan dan promosi kepada empat tumpuan, iaitu pulau dan pantai, Tasik Kenyir, Kuala Terengganu Bandar Raya Warisan Pesisir Air dan produk-produk pelancongan.





sumber: Teganu Kita

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog