iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Tuesday 21 April 2015

Makam Tok Gajah di Kg Pasir Nering Kuala Brang, Hulu Terengganu


Tok Gajah atau sebenarnya Imam Rasul Bin Shahrum, manakala gelarannya adalah Orang Kaya Imam Indera Gajah Perang, Khatib Rasul atau Imam Perang Rasul.

Beliau merupakan Orang Besar Raja yang berkuasa dari Batu Redap sampai ke Kuala Piul, dari Tanjung Sakti hingga ke Kangsa, dari Pedah sampai ke Tanjung Lindung, dan juga Lembahan Sungai Budu di Lipis.


Kedudukannya yang setaraf dengan Orang Besar Berempat di Negeri Pahang dan menjadi orang kepercayaan sultan, menjadikan beliau amat dihormati oleh rakyat di Ulu Pahang.

Tok Gajah merupakan seorang pahlawan yang berani bersama beberapa orang pahlawan lain seperti Mat Kilau, anaknya, Dato' Bahaman serta beberapa orang lagi, telah terlibat dalam gerakan menentang campurtangan Inggeris di Pahang pada 1893 hingga 1895.



Pihak Inggeris elah mengeluarkan satu perintah untuk menangkap beliau pada tahun 1897. Tok Gajah telah melarikan diri ke Ulu Kelantan dan kemudiannya ke Hulu Terengganu.

Beliau telah meninggal pada 1901 dan telah dimaqamkan di Kg Pasir Nering, Hulu Terengganu.
Makamnya yang terletak tidak jauh dari jalan besar kini dijaga dengan baik oleh Muzium Negeri Terengganu dan pihak berkuasa tempatan.

Banyak kisah dan sejarah yang terhasil di Hulu Terengganu ini dan ia juga terletak tidak jauh dari Memeorial Batu Bersurat di Kg Buluh Kala Brang.

Al Fatihah untuk pahlawan kita

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog