iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Thursday 21 June 2012

Hutan Lipur Lata Tembakah, Besut Terengganu, anugerah alam yang tidak ternilai


Air terjun yang indah dan mendamaikan
Hutan Lipur Lata Tembakah yang terletak di Hulu Besut, Besut, Terengganu adalah antara hutan lipur yang terkenal di negeri Terengganu.
anugerah alam yang tiada nilainya

ketenangan dalam deru air

Air terjun yang unik dan indah ini adalah di bawah pengawasan Pejabat Perhutanan Negeri Terengganu di bawah Unit Rekreasi HLLT.

papan pandu arah air terjun

Ia mempunyai air terjun setinggi 5 tingkat dan airnya sentiasa mengalir jernih dan segar dan tiada hentinya.
jambatan gantung di pintu masuk Lata Belantan

Daripada Jambatan gantung di pintu masuk, untuk ke air terjun di tingkat 5, ia mengambil masa lebih kurang 60 minit dengan jarak sejauh 1.5km. Manakala untuk ke air terjun tingkat pertama, ia terletak lebih kurang 700m yang mengambil masa kira-kira 20 minit berjalan kaki.
Pokok balak yang tinggi nilainya

Disekitar hutan lipur ini juga terdapat banyak khazanah alam samada pokok-pokok hutan yang bernilai tinggi mahupun koleksi pokok-pokok herba yang mempunyai khasiat tersendiri.
chalet antara kemudahan yang terdapat di sini

senarai harga chalet

kemudahan asrama yang selesa dan berhawa dingin

Bilik air yang selesa, bersih dan mempunyai mandian air panas

Di antara kemudahan yang terdapat di sini adalah chalet penginapan yang di uruskan oleh Pejabat Perhutanan yang disediakan dengan harga berpatutan. Juga disediakan tapak perkhemahan bagi mereka yang gemarkan aktiviti atau ingin merasai suasana alam di sini. Di samping itu kemudahan asas lain turut terdapat di sini seperti wakaf, tandas serta kerusi rehat.
Kena berhati-hati, ada kawasan mencecah kedalaman 3 meter

kemudahan tapak perkhemahan yang disediakan

Cuma yang sedikit mengecewakan adalah sikap sebahagian pengunjung yang tidak menghargai kemudahan yang disediakan seperti tandas mahupun kemudahan lain yang sebahagiannya rosak akibat perbuatan pengunjung sendiri. Begitu juga dengan sikap tidak sensitif pada alam dengan membuang sampah atau sisa bekas makanan seperti polisterin atau polifoam serta sampah sarap lain.

Walaupun jika kita mempunyai tarikan berkelas dunia tetapi jika pemikiran dan sikap kita berkelas rendah, kita tidak akan ke mana. Jika kita sama-sama mempunyai kesedaran serta sikap sensitif dalam menjaga kesejahteraan alam, insyalah ia akan memberikan kita keselesaan bukan sahaja kepada kita tetapi kepada generasi akan datang.
Notis peringatan tentang fenomena 'kepala air'

sebahagian peserta Jejak warisan jelajah besut di Lata Tembakah

Untuk berkunjung ke sini, jika anda dari Kuala Terengganu, boleh melaluinya melalui simpang Kg Oh/ Pasir Akar dan kemudian ambil kanan menuju ke Hulu Besut/ Keruak/ Kg Bukit Payong. Manakalan bagi anda dari Kota Bharu, boleh melaluinya melalui susur ke Hulu Besut/ Kg keruak berhampiran jambatan Jerteh.

4 comments:

athirah abdul rahim said...

kalau dari Kota Bharu masuk jalan pegi kl ke macam mana ye?

athirah abdul rahim said...

kalau dari Kota Bharu masuk jalan pegi kl ke macam mana ye?

terengganulegend said...

Jika dari Kota Bharu, ia boleh dilalui melalui bandar Jereh menuju ke Hulu Besut/ Pasir Akar. Ada papan tanda yang jelas sepanang jalan

Unknown said...

Assalaamualaikum, boleh saya dapatkan no contact tak?

Terima kasih.

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog