iklan nuffnang

Pelancongan Terengganu

Wednesday 29 September 2010

Jeti Penambang Pasar Payang... lambang kuasa maritim suatu ketika dahulu




Dulu ia adalah nadi dalam menghubungkan penduduk di Seberang Takir, Pulau Duyung, Pulau Sekati malah sampai ke Manir, Teluk Pasu serta Tanjung Sabtu dengan pusat bandar Kuala Terengganu.

Bagi sesetengah penduduk yang tinggal di pinggir sungai Terengganu, adalah lebih mudah menggunakan perahu atau bot untuk ke Pasar Payang daripada jalan darat.

Jeti penambang semakin ditelan arus, dengan arus kemodenan serta pembangunan yang kini telah pesat telah memberi kesan kepada pengangkutan ini. Apakah ia akan kekal dalam menongkah arus kemodenan di mana boleh dikatakan setiap rumah mempunyai kenderaan masing. Jeti kini semakin lesu.

Perlu ada usaha untuk mengekalkan pengangkutan tradisi yang boleh dianggap sebagai warisan rakyat Terengganu. Ia juga melambangkan bahawa ornag Terengganu dahulu adalah mahir dan pakar dalam dunia maritim. Masakan perusahaan bot di Pulau Duyung diiktiraf antara pembuatan bot terbaik dunia, juga kapal-kapal dari Terengganu sentiasa berdagang ke Singgora atau Songkla di Thailand malah mungkin lebih dari itu lagi.

Dunia sungai dan laut adalah nadi nyawa kepada Terengganu. Usaha mempertahankan warisan dunia pelayaran perlu diusahakan supaya bangsa Terengganu yang hebat dalam dunia maritim perlu ditonjolkan atau dikembalikan kegemilangan silam sesuai dengan perkembangan dunia moden.

*Terima kasih Cik Adlan Grand Cont... atas sumbangan dan berkongsi gambar-gambar yang menarik

No comments:

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List

kongsi blog