iklan nuffnang

Thursday, 30 September 2010

Tradisi Main dan Buat Wau


Suatu ketika dahulu, semasa blogger masih dizaman kanak-kanak, bermain wau atau layang adalah satu kegilaan hingga lupa makan dan minum. Macam-macam jenis wau telah dicua. Semuanya hasil buatan tangan dan sendiri.

Dulu yang ada dikedai hanyalah layang-layang plastik. Nak main kena tambah ekornya. Selalunya wau yang dibuat adalah wau barat, wau burung, wau kucing dan lain-lain. Yang tak naik langsung pun ada juga. Bahan yang digunakan adalah kertas wau bersama benang dan gam kanji atau nasi. Buluh dicari dibelukar dan dijemur serta diraut. Kadang-kadang minta tolong orang yang lebih dewasa supaya wau yang dibuat seimbang dan yang paling penting adalah terajunya. Kalau tak seimbang maka tak naik lah wau itu.

Itu kenangan dulu, sekarang ini agak sukar melihat wau hasil kerja tangan. Kanak-kanak sekarang sudah banyak memiliki permainan lain. Main wau bukan lagi menjadi kegilaan. Namun begitu masih ada segelintir yang masih meminati dan memainkan wau ini.

Sebenarnya main wau ini memupuk kesabaran, ketekunan dan kelembutan dalam bertindak. Berkomunikasi dengan wau umpama berkomunikasi dengan manusia atau insan lain. Ianya perlukan kesabaan, tolak ansur, tak boleh paksa atau tergesa. Ibarat kata seni bermain wau selari dengan apa yang kita perlu lakukan dalam hidup.

Permainan ini juga berkait rapat dengan budaya hidup rakyat Terengganu di mana mereka selalunya bermain selepas musim menuai padi bagi yang tinggal di pedalaman dan juga diluar musim tengkujuh bagi yang tinggal di pantai.

Apa yang menarik, bagi wau bulan atau wau barat ada dengungnya yang tersendiri yang dibuat dan berbunyi apabila ditiup angin. Bunyi ini amat mengasyikkan dan merdu sekali.

Walaupun muncul pelbagai wau moden yang pelbagai bentuk dan warna dari negara luar, tetapi kehebatan wau bulan serta wau barat tetap terserlah terutama dari segi hiasan awan larat danseni halusnya. Wau bukan sekadar untuk naik malah ia adalah hasil seni yang hidup dan unggul. Sama-sama kita jaga warisan seni kita.

Terengganu welcomes the world

*Terima kasih Cik Adlan Grand Cont di atas perkongsian gambar yang menarik

No comments:

nuffanng advert

lazada advt

bookcafe com

AGODA Booking

Get the LOWEST RATE of your hotel BOOKING by Online

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Shopping @ ZALORA my

My Blog List

kongsi blog